Vaticanul aprobă devoțiunea legată de Medjugorje; nu se pronunță despre „presupusele mesaje”
19.09.2024, (Catholica) - Într-un raport foarte așteptat cu privire la presupusele apariții, care au loc de zeci de ani, ale Preasfintei Fecioare Maria la Medjugorje, oficiul pentru doctrină al Vaticanului a aprobat joi, 19 septembrie 2024, devoțiunea prudentă față de Maria la popularul loc de pelerinaj din Bosnia și Herțegovina, dar nu a făcut nici o declarație cu privire la originea supranaturală a presupuselor viziuni. Nota Dicasterului pentru Doctrina Credinței (DDC), semnată de prefect, Cardinalul Víctor Manuel Fernández, și aprobată de Papa Francisc în cadrul unei audiențe din 28 august, acordă un „nihil obstat” experienței spirituale de la Medjugorje. Aceasta înseamnă că pelerinii pot continua să viziteze și să se roage la locul respectiv, așa cum au făcut aproximativ 40 de milioane de oameni din întreaga lume de când se presupune că au început aparițiile, în urmă cu 43 de ani.
Șase copii, acum adulți, au declarat pentru prima dată că au avut viziuni cu Fecioara Maria, inițial pe un deal din apropierea satului Medjugorje, în 24 iunie 1981. Raportul Vaticanului notează că locul, care făcea parte din Iugoslavia, este acum perceput pe scară largă „ca un spațiu de mare pace, reculegere și o pietate sinceră, profundă și împărtășită”. În timp ce nu oferă o judecată definitivă cu privire la autenticitatea supranaturală a presupuselor apariții, raportul Vaticanului subliniază roadele bune abundente care au venit din Medjugorje. „Roadele pozitive sunt cele mai evidente în promovarea unei practicări sănătoase a vieții de credință, în conformitate cu tradiția Bisericii”, afirmă raportul.
Acesta menționează „convertiri abundente, o întoarcere frecventă la Sacramente (în special la Euharistie și la Spovadă), multe vocații la viața preoțească, consacrată și conjugală, o aprofundare a vieții de credință, o practică mai intensă a rugăciunii, multe reconcilieri între soți și reînnoirea căsătoriei și a vieții de familie”. „Trebuie remarcat”, subliniază raportul, „că astfel de experiențe au loc mai ales în contextul pelerinajelor la locurile asociate cu evenimentele originale, mai degrabă decât în cadrul întâlnirilor cu «vizionarii» care ar fi fost prezenți la presupusele apariții.” Mons. Fernández a prezentat raportul într-o conferință de presă de două ore la biroul de presă al Sfântului Scaun pe 19 septembrie. Prelatul a citat declarația din 1985 a Cardinalului Joseph Ratzinger, care sublinia separarea problemei originii supranaturale de roadele spirituale. Mons. Fernández a subliniat că Ratzinger a spus că, chiar dacă gândirea critică modernă ar putea pune la îndoială unele aspecte, „acest lucru nu diminuează faptul că acele pelerinaje au fost rodnice, utile, importante pentru viața poporului creștin”. Din acest punct de vedere, a adăugat el, Sfântul Părinte a spus că nu există „o baghetă magică” pentru a determina autenticitatea fenomenelor, dar „faptul pastoral spiritual nu poate fi negat”.
O parte semnificativă a documentului este un rezumat al punctelor centrale și al spiritualității numeroaselor presupuse mesaje primite de presupușii vizionari, identificând „Regina Păcii” drept „titlul cel mai specific din presupusele mesaje”, deși Maria se referă cel mai des la ea însăși ca „Mamă”. Temele predominante ale acestor comunicări – pe care Vaticanul subliniază că ar trebui să le denumim „presupuse mesaje” – sunt îndemnurile la convertire, pace, reconciliere și întoarcerea la Sacramente, împreună cu un „îndemn constant la abandonarea stilului de viață lumesc și a atașamentului excesiv față de bunurile lumești”. „Una dintre caracteristicile predominante ale spiritualității care reiese din mesaje este aceea a încrederii în Dumnezeu prin intermediul unei încrederi totale în Maria, pentru a deveni instrumente de pace în lume”, se arată în documentul Vaticanului.
Nota citează din unele dintre mesaje pentru a ilustra faptul că, în rapoartele oficiale, „Fecioara Maria nu se plasează în centru, ci se arată a fi pe deplin îndreptată spre unirea noastră cu Dumnezeu”. Spiritualitatea mesajelor este, de asemenea, una de comuniune cu Papa și cu întreaga Biserică, se spune, iar spiritualitatea de la Medjugorje este în general „veselă, celebrativă și include o chemare la a trăi bucuria de a-l urma pe Cristos”. În timpul conferinței de presă de joi, Mons. Fernández a citat din câteva dintre presupusele mesaje pe care le-a considerat edificatoare. „Majoritatea mesajelor au un conținut frumos care îi poate stimula pe credincioși să se convertească, să crească în întâlnirea lor cu Cristos, să fie făcători de pace în lume”, a spus el.
Raportul mai notează că, la fel ca în cazul altor experiențe spirituale și presupuse fenomene supranaturale, „elementele pozitive și edificatoare sunt amestecate cu alte elemente care trebuie ignorate”, adăugând: „Dar acest fapt nu ar trebui să ne determine să disprețuim bogăția și binele propunerii Medjugorje ca întreg”. Raportul atrage atenția asupra unui număr de „mesaje înșelătoare” presupuse din partea Mariei, în special atunci când aceasta mustră sau face amenințări, sau când insistă puternic asupra ascultării mesajelor ei: „Acest lucru riscă să creeze o dependență și o așteptare excesivă din partea credincioșilor, care ar putea în cele din urmă să întunece importanța centrală a cuvântului revelat”. Nota spune că acest lucru devine „și mai problematic” atunci când mesajele dau ordine cu privire la date specifice, locuri și decizii practice „puțin probabil să fie de origine supranaturală”.
„Deși mesajele de acest tip sunt rare la Medjugorje, putem găsi unele dintre ele care sunt explicate exclusiv din dorințele personale ale presupușilor vizionari”, se arată în notă. „Este rezonabil ca credincioșii, folosind prudența și bunul simț, să nu ia în serios aceste detalii și nici să nu le ia în seamă.” Dicasterul a mai spus că „acele mesaje care atribuie Maicii Domnului expresiile «planul meu» sau «proiectul meu» prezintă, de asemenea, un anumit aspect problematic”, iar aceste expresii „ar putea crea unele confuzii”, deoarece „în realitate, tot ceea ce Maria realizează este întotdeauna în slujba planului Domnului și a planului Său divin de mântuire”. Un alt termen care necesită o atenție deosebită este „posibila utilizare greșită a cuvântului «mediatrix» cu referire la Maria” în mesaje.
Atunci când mesajele spun „Eu sunt mediatoarea dintre tine și Dumnezeu” (17 iulie 1986) și „Doresc să fiu legătura dintre tine și Tatăl Ceresc, mediatoarea ta” (18 martie 2012), ele „nu reușesc să exprime în mod adecvat faptul că, așa cum a explicat Sfântul Papă Ioan Paul al II-lea, cooperarea mediatoare a Mariei este «subordonată» medierii lui Cristos”, a explicat nota. DDF a precizat că Arhiepiscopul Aldo Cavalli, vizitator apostolic special al comunității parohiale din Medjugorje, va continua îndatoririle care i-au fost deja încredințate și va fi responsabil pentru autorizarea publicării oricăror mesaje viitoare. Dicasterul a sfătuit persoanele ce vor vizita Medjugorje să vadă pelerinajele nu ca ocazii de a se întâlni cu presupuși vizionari, ci de a avea o întâlnire cu Maria, Regina Păcii și cu fiul ei, Isus, prin participarea la Sacramente.
Unele dintre presupusele mesaje ale Mariei pe care Vaticanul le-a considerat problematice au fost cele care conțineau îndemnuri explicite și repetate către enoriașii bisericii locale, Sfântul Iacob, a declarat Vaticanul. Aceste mesaje sunt „o expresie de înțeles a iubirii intense a presupușilor vizionari pentru comunitatea lor parohială”, se arată în notă. „Cu toate acestea, mesajele Fecioarei Maria nu pot înlocui rolul obișnuit al preotului paroh, al consiliului pastoral și al activității sinodale a comunității cu privire la deciziile care fac obiectul unui discernământ comunitar, prin care parohia se maturizează în prudență, ascultare fraternă, respect pentru ceilalți și dialog.”
În conformitate cu noile norme privind discernământul „presupuselor fenomene supranaturale”, Episcopul local trebuie să consulte și să primească aprobarea finală de la Vatican după investigarea și judecarea presupuselor apariții și devoțiuni conexe. În conformitate cu normele din 17 mai, o judecată „nihil obstat” înseamnă: „Fără a exprima vreo certitudine cu privire la autenticitatea supranaturală a fenomenului în sine, multe semne ale acțiunii Duhului Sfânt sunt recunoscute «în mijlocul» unei anumite experiențe spirituale și nici un aspect deosebit de critic sau riscant nu a fost detectat, cel puțin până acum”. În nota sa din 19 septembrie 2024, DDC a explicat că „prin «nihil obstat» cu privire la un eveniment spiritual, credincioșii «sunt autorizați să își acorde adeziunea lor în mod prudent»”.
„Deși aceasta nu implică o declarație a caracterului supranatural al fenomenului în cauză – și reamintind că credincioșii nu sunt obligați să creadă în el – «nihil obstat»-ul indică faptul că credincioșii pot primi o încurajare pozitivă pentru viața lor creștină prin această propunere spirituală și autorizează acte publice de devoțiune”, continuă dicasterul. „O astfel de hotărâre este posibilă”, a precizat acesta, „în măsura în care multe roade pozitive au fost observate în mijlocul unei experiențe spirituale, în timp ce efecte negative și periculoase nu s-au răspândit în rândul poporului lui Dumnezeu”.
Eu cred în Aparițiile Sfintei Fecioare Maria.