Mihai Roca (coord.): Incursiuni în tainele catehezei
02.09.2020, Iași (Catholica) - La Editura Sapientia din Iași a apărut recent cartea Incursiuni în tainele catehezei. Compendiu de cateheză, scrisă sub coordonarea pr. dr. Mihai Roca. Cartea apare în colecția „Cateheză”, în formatul 17×24, are 338 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 40 lei.
„Nu ne naștem, ci devenim creștini!”, spunea Tertulian. Această renumită expresie sintetizează modelul de inițiere creștină din primele secole, puternic ancorat in cateheza kerigmatică și articulat ca itinerariu de evanghelizare și de formare a tinerilor și a adulților. Experiența ne arată că nu există altă cale pentru a deveni creștini în afara transmiterii și descoperirii progresive a credinței. Este o cale esențială propusă de cateheză. Dar, pentru a o parcurge, avem nevoie de timp dedicat devenirii noastre creștine, de momente de har trăite împreună cu ceilalți frați. Aceasta este convingerea creionată in fiecare pagină a acestui compendiu: înainte de toate și de orice, devenim creștini apropiindu-ne de „tainele credinței” în virtutea acțiunii pe care Isus Cristos o împlinește in viața noastră. Străbătând calea credinței și colaborând cu harul divin, pronunțăm „da”-ul nostru și suntem astfel introduși în Misterul lui Cristos și al Bisericii.
Acest compendiu dorește să sublinieze faptul că acțiunea catehetică este misiune a întregii Biserici, începând de la prima persoană care se află în preajma copiilor și până la paroh sau episcop. Și nu este vorba despre o misiune printre altele, ci despre împlinirea vocației primite de la însuși Isus Cristos (cf. Mt 28,19). Dacă Biserica locală este vie și există, ea trăiește și acționează pentru a păstra și pentru a transmite „depozitul credinței” (2Tim 1,14) tinerei generații înainte de toate. De altfel, de unde vor afla copiii și adolescenții normele și cuvintele sănătoase pe care Isus Cristos le-a încredințat discipolilor săi? Dacă nu vor vedea exemplul celor din jurul lor și nu vor înțelege din cuvintele și gesturile lor însemnătatea și frumusețea de a fi creștin, ce motiv vor găsi pentru a se strădui să înțeleagă doctrina creștină și pentru a deveni și ei creștini împreună cu ceilalți? Unde vor găsi mărturia de credință care să-i conducă la întâlnirea cu Isus Cristos? Nimeni nu se naște creștin. De aceea, asemenea lui Timotei, care a primit de la apostolul Paul „depozitul credinței” – tezaur bun și prețios care a ajuns până la noi -, avem marea datorie de a-l păstra cu sfințenie și de a-l transmite cu grijă acelora care-l vor putea transmite, la rândul lor, mai departe (cf. 2Tim 2,2).
Ideea de fond a acestui compendiu își găsește originea în Directoriul general pentru cateheză (2001, nr. 67-68), în paragraful dedicat „educării organice și sistematice a credinței”, în care sunt evidențiate sarcinile de inițiere, educare și instruire a catehezei. Partea practică este însă rodul unei munci de echipă realizate de membrii Oficiului pentru cateheză și ai asociației Primus ONG. Diversitatea subiectelor tratate se datorează în mare parte pasiunii exprimate la nivel diecezan în cadrul proiectului „Tendințe actuale în cateheză” și al proiectului „Lectio divina – mod de rugăciune într-o lume secularizată”. Urme însemnate, vizibile celor implicați în parenting și în domeniul educației religioase la nivel local, sunt ușor de recunoscut în proiectul „Părinți responsabili, copii fericiți. aportul modelului Mastromarino în creșterea și educarea copiilor” și în proiectul „Pedagogia Franz Kett – creativitate și reînnoire în educație”. Derularea proiectului diecezan „Incursiuni în tainele catehezei” este principalul factor care a permis și a favorizat culegerea, mediatizarea și editarea temelor despre cateheză.
În prima parte a compendiului: „a deveni creștin”, cateheza este prezentată ca punct fundamental de întâlnire sau moment de bază și decisiv al devenirii creștine. Sinteză inestimabilă a misiunii primilor discipoli, iar mai apoi a Bisericii – așa cum specifică evanghelistul Marcu -, există chiar de la început ca misiune prioritară, încredințată de însuși Isus Cristos: „Mergeți în toată lumea și predicați evanghelia la toată făptura! Cine va crede și va fi botezat se va mântui; iar cine nu va crede va fi condamnat” (Mc 16,15-16). Nașterea credinței în Isus Cristos, alimentarea și maturizarea acestei credințe sunt subiectele centrale din partea a doua: „Trăiește frumusețea credinței!” O comunitate creștină, dacă nu ar oferi membrilor săi cateheze pertinente pentru a cunoaște și a se bucura de frumusețea credinței, nu numai că nu și-ar împlini una dintre misiunile sale importante, ci ar pune în pericol chiar scopul său fundamental. Fără o cateheză susținută și actualizată, o Biserică locală oare nu riscă să devină sterilă, mai degrabă sau mai târziu, și în cele din urmă să înceteze să mai fie o Biserică vie?
La baza selectării temelor prezentate se află convingerea că acțiunea catehetică implică o educare esențială, bazată pe nucleul experienței creștine, pe certitudinile credinței și pe valorile evanghelice. Cu siguranță, această acțiune educativă este mult mai mult decât o predare a unor cunoștințe, deși include însușirea acestora. Avându-i ca destinatari pe cei care se convertesc la Cristos, primesc tezaurul credinței și sunt însoțiți pe calea devenirii creștine, cateheza este o ucenicie a întregii vieți creștine, ce permite o trăire autentică pe urmele lui Cristos. Susținem în paginile acestei lucrări că realizarea unui raport semnificativ între educarea la credință a copiilor, tinerilor și adulților și trăirea vieții creștine a devenit mai mult ca oricând una dintre principalele provocări pastorale și catehetice ale momentului. Gradul de urgență și de dificultate este cu atât mai mare, cu cât pastorala și catehetica locală trebuie să găsească și să-și adapteze propunerile la situații aflate într-o profundă și rapidă schimbare socială și culturală, de factură postmodernă.
Cum ar putea să fie susținută devenirea creștină a celor care parcurg procesul de inițiere și cum ar putea să fie promovată în același timp șansa și necesitatea unei socializări religioase? Ce propuneri catehetice ar putea fi introduse pentru a redimensiona sau susține cu noi inițiative misiunea părinților și a familiei, dar și a persoanelor consacrate și a cateheților la nivelul comunităților parohiale? Ce variabile catehetice s-ar putea prospecta pentru o continuare a evanghelizării copiilor de la Prima Împărtășanie și a adolescenților de la Mir, cu scopul îndeplinirii obiectivelor inițierii creștine și al evitării îndepărtării de practica sacramentală? La aceste întrebări, dar și la multe altele încă nerostite, au încercat să răspundă autorii menționați în acest compendiu de cateheză. Devenite adevărate provocări la nivelul educației religioase, răspunsurile la aceste întrebări ar trebui să-și găsească locul prioritar pe agenda de lucru a structurilor pastorale și catehetice. Deși această expunere sintetică reprezintă mai degrabă o analiză decât o soluție, propunerile și concluziile au legătură strânsă cu acțiunea catehetică. Aceasta pentru că orice cateheză este o responsabilitate a întregii comunități de credință. (prezentare semnată de pr. dr. Mihai Roca)
