Visul lui Dumnezeu pentru creație? Uniunea dintre bărbat și femeie
04.10.2015, Vatican (Catholica) - Papa Francisc a deschis oficial Sinodul Episcopilor duminică, 4 octombrie 2015, spunând celor prezenți că uniunea dintre bărbat și femeie este temelia planului lui Dumnezeu pentru familie și soluția la multele forme de singurătate din lumea de astăzi. „Acesta este visul lui Dumnezeu pentru iubita Sa creație: să o vadă împlinită în uniunea iubitoare dintre un bărbat și o femeie, bucuroși pe drumul lor comun, rodnici în dăruirea lor reciprocă”, a spus Pontiful la Liturghie.
A explicat că acest plan este același prezentat în pericopa evanghelică a zilei, de la Marcu, în care Isus spune: „De la începutul creației, Dumnezeu i-a făcut bărbat și femeie; de aceea omul își va părăsi tatăl și mama și se va uni cu soția lui și cei doi vor fi un singur trup”. Pontiful a vorbit și despre prima lectură, luată din Geneză, care relatează crearea omului, vorbindu-ne de experiența de solitudine a lui Adam dinaintea creării Evei. Deși Adam a primit stăpânire peste grădină și peste celelalte creaturi, s-a simțit „singur, deoarece nu era nici un ajutor pe potriva lui. Era singur.” Și a amintit câteva forme de singurătate din societatea modernă, spunând că în ciuda faptului că trăim într-o lume globalizată, cu vile și zgârie nori, căldura din familii se tot reduce.
În timp ce oamenii au ambiții mari și tot felul de forme de divertisment, au tot mai puțin timp sau libertate ca să se bucure de acestea, a mai spus Papa Francisc în deschiderea Sinodului care se va încheia pe 25 octombrie, având ca temă pentru aceste trei săptămâni „Vocația și misiunea familiei în Biserică și în lumea modernă”. „Există o goliciune interioară tot mai adâncă și mai mare”, a spus el, adăugând că „numărul persoanelor care se simt singure crește, la fel și al celor care sunt prizonieri ai egoismului, tristeții, violenței distructive și sclaviei plăcerii și banilor”.
Asemenea lui Adam, lumea de astăzi experimentează puterea, dar și vulnerabilitatea și singurătatea, a observat Pontiful, explicând că aceasta este și imaginea familiei moderne. „Oamenii sunt tot mai puțin serioși privitor la edificarea unei relații de iubire solide și rodnice. Iubirea durabilă, fidelă, conștientă, stabilă și rodnică este tot mai mult desconsiderată, văzută ca o relicvă a trecutului”, a spus el. „Se pare că societățile cele mai avansate sunt chiar cele care au rata nașterii mai mică, dar cel mai mare procentaj la avort, divorț, sinucidere și poluare socială și a mediului.”
Papa Francisc a subliniat că Dumnezeu a fost îndurerat de singurătatea lui Adam, spunând că „nu este bine ca omul să fie singur”, apoi creându-i un partener pe măsură. Cuvintele lui Dumnezeu, a spus Sfântul Părinte, „arată că El nu ne-a creat ca să trăim în tristețe sau ca să fim singuri. A făcut bărbatul și femeia pentru fericire, pentru a împărtăși drumul vieții cu cineva care îl completează, […] să iubească și să fie iubit, să își vadă iubirea aducând rod în copii.”
Suveranul Pontif a amintit că în Evanghelie, Isus a fost întrebat despre divorț de mulțime, care îl practica și îl considera un „fapt inviolabil” și dorea să îl atragă într-o capcană. Isus răspunde „într-un mod direct și neașteptat”, aducând totul înapoi, la momentul creației. Făcând astfel, Isus ne învață că „Dumnezeu binecuvântează iubirea umană, că El este cel care unește inimile celor doi care se iubesc, El este cel care îi unește în unitate și indisolubilitate”. Trecând la rolul familiei, a spus că porunca lui Isus ca nici un om să nu desfacă ceea ce Dumnezeu a unit este un îndemn către credincioși „să depășească orice formă de individualism și legalism care ascunde o centrare pe sine îngustă și o teamă de acceptare a adevăratei semnificații a cuplului și a sexualității umane în planul lui Dumnezeu”.
Papa Francisc a explicat că pentru Dumnezeu, „căsătoria nu este o utopie adolescentină, ci un vis fără de care creaturile Sale sunt condamnate la singurătate! Într-adevăr, teama de a accepta acest plan paralizează inima omului.” În mod paradoxal, sunt multe persoane ce ridiculizează acest plan, continuând în același timp să fie atrase de iubirea adevărată, statornică și fidelă. „Vedem oameni care aleargă după iubiri trecătoare în timp ce visează la iubirea adevărată; aleargă după plăcerile carnale, dar doresc dăruirea de sine totală.”
Citând un text din Papa Benedict al XVI-lea, pe când era Cardinalul Joseph Ratzinger, Papa Francisc a spus că în Geneză „plăcerile interzise și-au pierdut atracția în chiar momentul în care au încetat să mai fie interzise”. „Chiar dacă sunt împinse la extrem și înnoite în continuu, ele se dovedesc plictisitoare, pentru că sunt realități finite, în timp ce noi avem o sete de infinit”, a mai subliniat Pontiful.
Biserica este chemată să își desfășoare misiunea privind viața de familie în fidelitate, adevăr și iubire. În fidelitate față de Stăpânul ei, Biserica este chemată să apere iubirea fidelă și să încurajeze familiile a căror viață de căsătorie revelează tocmai iubirea lui Dumnezeu. Biserica este de asemenea chemată să apere „sacralitatea vieții, a fiecărei vieți; să apere unitatea și indisolubilitatea legăturii conjugale”. A mai spus că misiunea Bisericii trebuie desfășurată în adevăr, care nu se schimbă după capricii și opinii populare. Adevărul, a afirmat Papa, „apără indivizii și umanitatea ca întreg de ispita centrării pe sine și de transformarea iubirii rodnice într-un egoism steril, a uniunii fidele în legături temporare”.
În fine, pentru ca Biserica să își desfășoare misiunea în caritate, a spus Papa Francisc, nu trebuie să îi arătăm cu degetul sau să îi judecăm pe ceilalți, ci implică a fi conștientă de datoria ei de a căuta și a îngriji cuplurile rănite „cu balsamul acceptării și milostivirii”. Citând un discurs al Sfântului Papă Ioan Paul al II-lea din 1978, a subliniat că „greșeala și răul trebuie mereu condamnate și contracarate; dar omul care cade sau care greșește trebuie înțeles și iubit”. Biserica „trebuie să caute aceste persoane, să le primească și să le însoțească, pentru că o Biserică cu ușile închise se trădează pe sine și misiunea ei, și, în loc să fie o punte, devine un drum închis.”
Sfântul Părinte a încheiat predica cerându-i Domnului să însoțească și să călăuzească Biserica și pe Părinții sinodali în discuțiile care vor urma, încredințând întâlnirea mijlocirii Mariei și „soțului ei cast”, Sf. Iosif.