Cardinalul Kasper despre reacţiile evreilor
08.02.2008, Roma (Catholica) - Modificarea rugăciunii pentru evrei din liturgia Vinerii Sfinte prevăzută de Liturghierul roman din 1962, modificare dorită de Papa Benedict al XVI-lea şi făcută public pe 5 februarie, trezeşte numeroase reacţii, citim într-o ştire publicată de Radio Vatican ieri. Unul din pasajele rugăciunii, primit în mod nefavorabil de către partea ebraică, priveşte dobândirea mântuirii de către partea Israelului, o mântuire ce trece prin recunoaşterea lui Isus Cristos ca Mântuitor al tuturor oamenilor.
Spre clarificare, redacţia centrală a Radio Vatican s-a adresat Cardinalului Walter Kasper, preşedinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unităţii Creştinilor, precum şi preşedinte al Comisiei speciale pentru raporturile religioase cu evreii în cadrul aceluiaşi Consiliu Pontifical. Acesta a declarat: „Istoria cu evreii este complexă şi dificilă şi de aceea există întotdeauna sensibilităţi particulare. Rugăciunea care exista în ritul extraordinar era puţin ofensatoare, deoarece vorbea despre orbire; Sfântul Părinte a dorit să înlăture acest punct, dar a voit să sublinieze totodată deosebirea specifică ce există între noi şi ebraism. Avem mult în comun: Abraham, Părinţii, Patriarhii, Moise, şi chiar Isus era un evreu, şi Mama sa Maria, era o femeie evreică… Avem multe în comun, dar există o diferenţă specifică: şi anume, că Isus este Cristos, adică Mesia, Fiul lui Dumnezeu şi aceasta este o diferenţă ce nu se poate ascunde. Şi Sfântul Părinte a voit să spună da, Isus Cristos este Mântuitorul tuturor oamenilor, inclusiv al evreilor. Aceasta spune rugăciunea sa. Şi Pactul, Legământul cu Poporul lui Israel este încă valabil, deoarece Isus Cristos l-a confirmat prin moartea Sa.”
„Dar dacă această rugăciune vorbeşte acum despre convertirea evreilor, aceasta nu înseamnă că noi avem intenţia de a face `misiune`: de fapt Papa citează din Scrisoarea Sfântului Apostol Paul către Romani, capitolul 11, unde Paul spune că `noi sperăm că, atunci când plinătatea neamurilor va fi intrat în Biserică, şi întregul Israel se va converti`, şi aceasta este o speranţă escatologică. Nu înseamnă că noi acum vom face misiune: noi trebuie să dăm mărturia credinţei noastre, acest lucru este clar.” Întrebat despre posibilitatea blocării dialogului cu evreii datorită acestei rugăciuni, Cardinalul Kasper a spus: „Un dialog presupune întotdeauna respectarea poziţiei şi identităţii celuilalt. Noi respectăm identitatea evreilor; ei trebuie să o respecte pe a noastră, pe care noi nu putem să o ascundem. Dialogul are loc tocmai asupra acestei diferenţe, asupra a ceea ce avem în comun dar şi asupra diferenţelor. Iar eu nu văd aceasta ca un obstacol, ci mai degrabă ca o provocare pentru un adevărat dialog reciproc.”