Vaticanul nu admite homosexuali în seminar
23.11.2005, Roma (Catholica) - Textul complet al aşteptatului document de la Vatican despre admiterea sau nu a bărbaţilor homosexuali la preoţie a fost publicat de o agenţie italiană de ştiri. Instrucţiunea, scrisă de Congregaţia pentru Educaţia Catolică şi aprobată de Papa Benedict al XVI-lea, afirmă că bărbaţii care se recunosc a fi homosexuali nu pot fi hirotoniţi şi nici nu pot fi admişi în seminar la studii. Acest document a fost deja subiect de speculaţii încă de la mijlocul lunii septembrie, când agenţia I Media dezvăluia că Papa Benedict a aprobat instrucţiunea ce interzice accesul homosexualilor la preoţie.
Alte speculaţii, mai târzii, afirmau că ar exista totuşi o posibilitate pentru cei care au impulsuri homosexuale dar rămân caşti. Instrucţiunea indică însă faptul că o persoană care este activă homosexual, are „tendinţe homosexuale profund înrădăcinate” sau se recunoaşte ca homosexual, nu trebuie hirotonit, nici admis în seminar. Un candidat poate să fie admis, spune Congregaţia, doar dacă a trăit o atracţie faţă de persoane de acelaşi sex ca o „problemă tranzitorie” în adolescenţă, dar a demonstrat că a depăşit orice tendinţă homosexuală şi a rămas cast cel puţin trei ani. Pe baza unor studii, Congregaţia pentru Educaţia Catolică anunţă că „Biserica, respectând persoanele în cauză, nu poate să admită în seminar şi la Ordurile Sacre pe aceia care practică homosexualitatea, care arată tendinţe homosexuale profunde sau sprijină aşa numita `cultură` homosexuală.” Documentul Vaticanului îi instruieşte pe Episcopi şi pe superiorii de ordine să discearnă cu maxim de seriozitate candidaţii la pregătirea pentru preoţie. Candidaţii care sunt identificaţi ca homosexuali nu sunt apţi pentru hirotonire, spune Vaticanul. „În cazul unei suspiciuni serioase în această problemă, ei (Episcopii) nu trebuie să îi accepte la hirotonire.” Congregaţia mai spune în document: „Consecinţele negative care pot să decurgă din hirotonirea persoanelor cu tendinţe homosexuale profund înrădăcinate nu pot fi nicicum ignorate”.
Documentul de cinci pagini este împărţit în trei secţiuni: „maturitatea afectivă şi paternitatea spirituală”, „homosexualitatea şi ministerul preoţesc” şi „discernerea candidaţilor potriviţi”. În introducere, Congregaţia pentru Educaţia Catolică indică faptul că documentul urmăreşte să dea un răspuns la problema admiterii sau nu la preoţie a homosexualilor. Prima secţiune schiţează învăţătura Bisericii despre preoţie, subliniind faptul că pentru preoţie candidaţii trebuie să posede maturitatea de a avea „relaţii potrivite cu bărbaţii şi femeile” astfel încât să acţioneze ca un părinte în comunitatea eclezială. A doua secţiune prezintă învăţătura Bisericii despre homosexualitate. Deşi actele homosexuale sunt grave moral vorbind, spune documentul citând Catehismul, înclinaţia spre homosexualitate nu este imorală în sine. Această înclinaţie este o dezordine ce descalifică însă un bărbat ce doreşte preoţia. A treia secţiune se referă la responsabilitatea Episcopilor, superiorilor, rectorilor şi îndrumătorilor spirituali, care trebuie să aprecieze calitatea candidaţilor la preoţie. Anticipându-se argumentul „dreptului” la hirotonire, Congregaţia spune: „Doar dorinţa singură de a deveni preot nu este suficientă pentru a primi hirotonirea.” Chiar şi îndrumătorii spirituali au sarcina de a convinge tinerii homosexuali că nu pot fi preoţi. Documentul îndeamnă la onestitate, spunând că ar fi „o gravă necinste dacă un candidat şi-ar ascunde homosexualitatea”.
Documentul nu a fost făcut public oficial. El a circulat prin Curia Romană şi pe la Nunţii Apostolici pentru Conferinţele Episcopale. Cotidianul „Il Giornale” a publicat fragmente la 11 noiembrie. Agenţia italiană Adista este însă prima care pretinde că are textul integral. Documentul urmează să apară, se pare, în 29 noiembrie, dar Adista l-a publicat la 22 noiembrie: aici în format PDF. Surse din Vatican au confirmat veridicitatea documentului.