Legea naturală este adevărata temelie a democraţiei
05.10.2007, Vatican (Catholica) - Papa Benedict susţine că temelia democraţiei trebuie să fie legea naturală, pentru ca cei de la putere să nu aibă posibilitatea de a hotărî ce este bine şi ce este rău. Sfântul Părinte a făcut această afirmaţie astăzi, primindu-i în audienţă pe membrii Comisiei Teologice Internaţionale, care tocmai au încheiat adunarea plenară anuală, desfăşurată săptămâna aceasta în Vatican sub conducerea Cardinalului William Levada.
Sfântul Părinte a discutat cu teologii despre ceea ce consideră el că ar fi antidotul „relativismului etic”. Legea naturală, a explicat Pontiful, este „norma scrisă de Creator în inima omului”, care îi permite să facă diferenţa dintre bine şi rău. Dar în parte datorită „factorilor culturali şi ideologici, societatea civilă şi seculară de astăzi se află într-o stare de confuzie. Dovada originară a fundaţiei fiinţelor umane şi a comportamentului lor etic s-a pierdut, iar doctrina legii morale naturale se ciocneşte de alte concepte care merg într-o direcţie complet contrară. Toate acestea au consecinţe enorme asupra ordinii civile şi sociale. O concepţie pozitivistă asupra legii pare să domine astăzi gândirea multor contemporani”, care susţin astfel că „omenirea, sau societatea, sau de fapt majoritatea cetăţenilor, devin izvorul ultim al legislaţiei civile”. Papa Benedict a continuat: „Problema care se ridică acum nu este deci căutarea binelui, ci căutarea puterii, sau mai degrabă a echilibrului între puteri. La rădăcina acestei tendinţe se află relativismul etic, pe care unii îl văd ca una dintre principalele condiţii pentru existenţa democraţiei, deoarece ei simt că relativismul garantează toleranţa şi respectul reciproc. Dar dacă ar fi adevărată această poziţie, majoritatea în orice moment ar deveni izvorul ultim de lege, iar istoria arată că claritate că majorităţile pot greşi. Adevărata raţionalitate nu este garantată de consensul celor mulţi, ci doar de deschiderea raţiunii umane faţă de raţiunea Creatorului şi de ascultarea împreună a acestui Izvor al raţiunii noastre.”
Legea naturală este de fapt cea care garantează libertate. Sfântul Părinte a explicat: „Când la mijloc sunt aspecte esenţiale precum demnitatea umană, viaţa omului, instituţia familiei şi egalitatea în ordinea socială – cu alte cuvinte drepturile fundamentale ale omului – nici o lege făcută de oameni nu poate să submineze norma scrisă de Creator în inima omului fără ca însăşi societatea să fie puternic zguduită în însăşi inima ei. Astfel legea naturală este un garant adevărat pentru fiecare al vieţii trăite liber şi cu respectarea demnităţii ei, apărată de orice manipulare ideologică şi de abuzurile arbitrare ale celor puternici. Nimeni nu poate să ignore acest apel. Dacă printr-o tragică întunecare a conştiinţei colective, scepticismul şi relativismul etic ar ajunge să anuleze principiile fundamentale ale legii morale, însăşi ordinea democratică ar fi profund subminată din temelii. Împotriva unui astfel de fenomen – care este o criză a civilizaţiei umane mai mult decât a creştinismului – trebuie să se mobilizeze conştiinţele tuturor oamenilor, creştini şi necreştini, pentru ca împreună să se angajeze la crearea condiţiilor necesare pentru conştientizarea deplină a valorii inalienabile a legii morale naturale.”
S-a demonstrat experimental ca la nivelul creierului exista arii specifice care determina comportamentul moral (asa cum se demonstrase mai demult pentru aria vorbirii, a capacitatii de miscare etc. ). Aceste arii sunt:1. -sulcus temporal superior si lobul parietal inferior (pentru „SIMTUL SOCIAL„:distrugerea acestui centru determina comportament de tip: „eu singur in univers, cu interesul meu si atat„; 2 si 3: cortexul prefrontal dorso-lateral si lobul parietal: implicate in memoria pe termen scurt; alterarea acestora determina pierderea notiunii de ECHITATE; 4. -insula- arie asociata cu DUREREA si FURIA; 5. -lobul temporal: participa la „colorarea AFECTIVA„ a memoriei; lezarea sa determina deficitul memoriei autobiografice; 6. -cortexul cingular posterior, precuneus si retrosplenial: permit integrarea emotiilor, imginilor si memoriei in constituirea reprezentarilor mentale coerente legate de RELATIA cu ceilalti; 7. -amigdala cerebrala: permite evaluarea rapida a valorilor de RECOMPENSA-PEDEAPSA; 8. -gyrus frontal median: permite integrarea emotiilor in luarea DECIZIILOR; lezarea sa determina anularea capacitatii de EMPATIE; 9. -cortexul prefrontal ventro-median si orbito-frontal: lezarea sa altereaza GANDIREA PRACTICA.
Prin urmare, Legea Naturala este cu adevarat inscrisa in programul nostru comportamental si mai mult – asa cum demonstreaza recent studiile de genetica – in insesi genele fiintei umane.
Numai ca centrii cerebrali mentionati pot fi distrusi, iar materialul genetic – manipulat . Omul isi pastreaza ratiunea si discernamantul Bine-Rau, dar nu mai are NICI UN FEL DE COLORATURA EMOTIONALA a actelor sale. Tot ceea ce efectueaza este determninat de pulsiunile sale sau DE ORDINUL DAT. In felul acesta, fiinta umana devine UN ROBOT PERFECT.