Guvernul cubanez va pune la dispoziție autobuze gratuite pentru vizita Papei
09.09.2015, Roma (Catholica) - În Cuba unde a călători rămâne un lux pentru cea mai mare majoritate a familiilor, mijloacele publice sunt autobuze spartane, care nu au nimic de-a face cu autocarele cu aer condiționat în stil occidental. Însă în insula-simbol al comunismului, cu ocazia vizitei Papei Francisc din septembrie 2015, vor fi puse la dispoziție mijloace pentru cei care vor dori să ajungă la locul celei mai importante întâlniri, pe cheltuiala guvernului lui Raúl Castro.
„În insulă este totul, mereu, organizat și coordonat de stat”, relatează pr. Fully Doragrossa, preotul genovez căruia Cardinalul Angelo Bagnasco tocmai i-a prelungit mandatul misionar în insulă, la sfârșitul celor trei ani programați, „din Dieceza noastră vom pleca probabil trei mii și ne vor fi puse la dispoziție autobuze pentru serviciul de transport, nu sunt desigur autocare, simple Uaua, cum le numesc cubanezii, dar oricum simpatice și gratuite. De altfel, pentru stat este și un mod de a exercita o formă de control asupra unui eveniment care va avea loc sub ochii lumii”.
Pr. Doragrossa a fost în Italia câteva zile, la Monteleco, în zona genoveză, și a plecat vineri, 4 septembrie, pentru a fi în Cuba la timp pentru ultimele pregătiri înainte de venirea Papei Francisc, aflăm din materialul-interviu apărut în traducere pe Ercis.ro. Întrebat cum este astăzi viața unui preot în Cuba, a răspuns: „Sediul nostru este la Havana, Santo Domingo, ieși pe poartă și găsești în față sediul partidului. Acolo locuiesc împreună cu pr. Michele Farina din Savona și pr. Paolo Bacigalupo din Chiavari, împreună formăm misiunea interdiecezană din Liguria: în fiecare dimineață ne rugăm și apoi fiecare merge la parohia sa”.
„Sistemul guvernamental cubanez prevede o formă de control realizată de un fel de asesor laic cu problemele religioase. Dacă trebuie să organizezi o procesiune sau vreo activitate în afara bisericii trebuie să ceri permisiunea, dar este o conviețuire bazată pe respectul reciproc.” Referitor la schimbările produse în viața catolicilor de pe insulă de vizitele ultimii Pontifi, pr. Doragrossa a spus: „Cu siguranță după vizita Papei Ioan Paul al II-lea s-au schimbat multe lucruri în insulă, religia catolică este practicată de puțin mai mult de jumătate din populație chiar dacă nu există date oficiale și mulți nu sunt botezați, sunt forme foarte răspândite de santeria și culte protestante”.
Întrebat dacă este posibilă conviețuirea între comunism și credința catolică, părintele a relatat un mic fapt: „casa de cultură, ceea ce în italiană este casa poporului, chiar colaborează cu parohia în treburile zilnice. Și ne întreabă când să oprească muzica din difuzoarele sale și nu organizează nimic atunci când facem noi sărbătorile sau alte inițiative”. Vizita Papei Francisc va avea loc „la sfârșitul novenei către Fecioara Carității, pe 19 și 20 septembrie. Și noi vom merge la liturghie la Havana cu autobuzele puse la dispoziție de guvern ca garanție asupra siguranței pentru o călătorie care durează cel puțin cinci ore, în timp ce Papa va continua vizita la Holguin și apoi la Santiago de Cuba”.
Pr. Fully a mai relatat alte aspecte legate de practicarea credinței în Cuba: „Chiar și sicriele sunt egale pentru toți: sicrie de stat folosite pentru funeralii laice. Se poate întâmpla, și se întâmplă des, ca rudele unui răposat să ceară să meargă pe jos cortegiul funerar prin fața unei biserici, pe strada cimitirului, după priveghiul lung prevăzut de tradiție. Și dacă vrea cineva să se și roage, la casa răposatului sau în camera funerară care este camera noastră, astăzi este posibil”. Iar Botezuri au fost „o mie în trei ani în Dieceza noastră, mulți copii și chiar adulți. Pentru că în periferii de mulți ani nu mergea nimeni și noi acum mergem în ceea ce se numesc comunități de teren: sunt mici realități de cinci sute de locuitori la zece sau mai mulți kilometri distanță.”
„Acolo, pretutindeni o familie pune la dispoziție propria casă, se fac întâlniri, se citește Evanghelia, se fac rugăciuni și se face cateheză, pentru că desigur nu se poate face prozelitism, un cuvânt care nu-mi place, dar suntem liberi să mergem ca să-i slujim pe catolicii răspândiți. Lipsesc cel puțin trei generații de botezați. Nu este ușor de imaginat climatul dintr-o țară care era catolică și apoi a fost dintr-o dată declarată atee: în acel moment a te boteza însemna a pierde multe condiții necesare pentru a te remarca în privința locului de muncă și în societate. Și acum, când Botezurile au reînceput, adesea și părinții se apropie și încep cursuri pentru catecumeni aducând și mulți copii de trei, patru, cinci ani”.