Cardinalul Ladaria: Adevărul despre umanitate și sexualitate nu se schimbă
19.05.2023, Vatican (Catholica) - Adevărul despre persoana umană și sexualitate nu se schimbă, chiar dacă ideologia dominantă exaltă „libertatea fără legătură cu adevărul”, a declarat vineri, în cadrul unei conferințe, responsabilul cu doctrina în Vatican. Cardinalul Luis Ladaria Ferrer, SJ, prefect al Dicasterului pentru Doctrina Credinței, a ținut discursul de deschidere la un congres din 19-20 mai pe tema „Humanae Vitae”, enciclica de referință din 1968 a Sfântului Papă Paul al VI-lea. „Adevărul exprimat în umanitate nu se schimbă; cu atât mai precis, în lumina noilor descoperiri științifice, doctrina sa devine mai actuală”, a spus Mons. Ladaria. Aceasta ne îndeamnă să reflectăm la îndemnul apostolic „Amoris Laetitia” al Papei Francisc pentru a redescoperi mesajul enciclicei Papei Paul al VI-lea, a spus el.
„Enciclica Humanae Vitae a abordat chestiuni legate de sexualitate, iubire și viață, care sunt intim legate între ele”, a spus Cardinalul. „Acestea sunt probleme care afectează toate ființele umane din toate timpurile. Din acest motiv, mesajul său rămâne relevant și astăzi. Papa Benedict al XVI-lea l-a exprimat în aceste cuvinte: Ceea ce a fost adevărat ieri rămâne adevărat și astăzi.” Conferința internațională „Humanae Vitae: temeritatea unei enciclice privind sexualitatea și procrearea” a fost organizată de Catedra internațională de bioetică Jérôme Lejeune. Aceasta a avut loc la Institutul Patristic Augustinianum, un mic centru de conferințe din apropierea Vaticanului. Remarcile de deschidere ale Mons. Ladaria au oferit o imagine de ansamblu a antropologiei omului așa cum este prezentată de Humanae Vitae, punând-o în contrast cu antropologiile predominante în societatea occidentală de astăzi.
„Enciclica”, a spus el, „își întemeiază doctrina pe adevărul actului de iubire conjugală, pe legătura inseparabilă pe care Dumnezeu a vrut-o și pe care omul nu o poate rupe din proprie inițiativă, între cele două sensuri ale actului conjugal.” „Dacă omul este capabil să recunoască și să interpreteze semnificațiile unitive și procreative ale actului conjugal, el își va împlini corect propria existență și o va duce la plinătatea ei.” Ca voce a Bisericii, a spus el, „și noi, în mijlocul lumii noastre, suntem chemați să fim un semn de contradicție, proclamând cu unitate și fermitate adevărul ființei umane, al iubirii, al sexualității și al vieții”. Cardinalul a explicat că respingerea învățăturii din Humanae Vitae nu este doar o respingere a imoralității contracepției, ci și o acceptare a unei „antropologii dualiste care vede în natură o amenințare la adresa libertății și care consideră că, prin manipularea trupului, pot fi schimbate condițiile de adevăr ale actului conjugal”.
„Pentru enciclică, natura nu este în tensiune cu libertatea, ci oferă libertății sensurile care fac posibil adevărul actului de iubire conjugală și permit realizarea sa deplină”, a spus el. Separarea sexului de procreare, a continuat el, a banalizat sexualitatea umană, și a transformat înțelegerea societății cu privire la identitatea sexuală și la ceea ce sunt relațiile sexuale, creând o incapacitate de a recunoaște diferențele morale dintre uniunea sexuală dintre un bărbat și o femeie și actul sexual dintre doi bărbați sau două femei. Cardinalul a spus că ideea că „trupul meu îmi aparține” reflectă o instrumentalizare a trupului, făcându-l astfel un obiect de manipulat. A numit acest lucru o „reificare” a trupului și a spus că a dus la o scădere a nașterilor și la o creștere a avorturilor.
Viața a devenit fabricată, ceea ce face ca ea să nu mai fie privită ca un dar, ci ca un produs, evaluat în funcție de utilitatea sa, a spus el. „Calitatea vieții devine astfel un concept care discriminează între viețile demne de a fi trăite și viețile nedemne de a fi trăite.” Manipularea trupului este prezentă și în ideologia de gen și în transumanism, care „ambele pornesc de la premisa că nu există nici un adevăr care să poată limita punerea în aplicare a postulatelor lor ideologice”, a spus Mons. Ladaria. Prelatul a subliniat că această „antropologie contraceptivă” prezentă în ideologia de gen pune din nou libertatea în opoziție cu natura. „Această exaltare a libertății fără raport cu adevărul face ca ambele ideologii să prezinte dorința și voința ca garanții supremi ai deciziilor umane”, a spus el. „Prin urmare, continuarea frazei «trupul meu îmi aparține, voi face cu el ce vreau» este expresia dorinței singure ca garant al deciziei morale. Dar tocmai trupul uman în sine apare ca un obstacol, ca o limită pentru realizarea dorinței.”
„Identitatea personală a unuia se bazează acum pe orientarea sa, adică fără legătură cu propriul trup și fără legătură cu trupul celuilalt, fără legătură cu sexul opus”, a continuat Mons. Ladaria. „Este o antropologie care a separat vocația la iubire de vocația la fecunditate.” Humanae Vitae, în schimb, „propune o antropologie a întregii persoane, o antropologie capabilă să unească libertatea cu natura”, a spus el. „Omul este cu adevărat el însuși, atunci când trupul și sufletul formează o unitate intimă”. Printre vorbitorii de la congresul Humanae Vitae s-au numărat medici, teologi, academicieni și preoți din întreaga lume. Cuplurile catolice au dat, de asemenea, mărturii despre bucuriile și provocările iubirii conjugale și ale deschiderii față de viață.
Printre vorbitori s-au numărat teologul moral Pia de Solenni, stabilit în SUA, președintele organizației Culture of Life Africa, biologul Obianuju Ekeocha, și președintele emerit al Centrului Național Catolic de Bioetică, John Haas. Haas este, de asemenea, membru ordinar al Academiei Pontificale pentru Viață. Alți membri ordinari și membri corespondenți ai Academiei care au participat la reuniune au fost Jean-Marie Le Méné, președintele Fundației Jérôme Lejeune; Mounir Farag, fondator și președinte al Institutului Sfântul Iosif pentru familie, bioetică și Pro Vita; Elena Postigo Solana, director al Institutului de Bioetică de la Universitatea Francisco de Vitoria din Madrid; și Pilar Vigil Portales, medic ginecolog și obstetrician.