Despre Documentul de la Aleppo privind data Paştilor
03.05.2002, Washington (Catholica) - Peste câteva zile, ortodocşii şi catolicii răsăriteni vor sărbători Învierea Domnului, „sărbătoarea sărbătorilor”, celebrată de catolicii de rit latin acum mai bine de o lună. Cu toţii ne dorim ca această separare în data celebrării să dispară, marcând încă un pas spre unitatea mult dorită. Ce se face pentru aceasta? Care ar fi soluţia? Catholica (!) a avut bucuria să îi ia un interviu pe această temă pr. Ronald Glenn Roberson, CSP.
Actualmente director asociat în Secretariatul pentru Afacerile Ecumenice şi Inter-religioase al Conferinţei Episcopale Americane, pr. Ronald Roberson a activat o perioadă în Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unităţii Creştinilor, sectorul său fiind ortodocşii. Aceasta se explică prin deschiderea pr. Ronald Roberson faţă de valorile Ortodoxiei, lucrarea sa de doctorat având ca subiect eclesiologia ortodoxă română, din prisma părintelui Stăniloaie. A locuit pentru o perioadă în România.
– Care este astăzi stadiul discuţiilor privind data Paştilor? Ce încercări există de a se ajunge la o dată comună de celebrare a Învierii Domnului, cel puţin între catolici şi ortodocşi?
– În cea mai mare parte a lumii, catolicii şi protestanţii celebrează Paştile după calendarul gregorian, în timp ce ortodocşii îl urmează pe cel iulian. Dar există şi excepţii la această regulă: în Finlanda, de exemplu, ortodocşii celebrează Paştile după calendarul apusean, asemenea majorităţii luterane; pe când în Grecia, catolicii de atât de rit bizantin cât şi latin celebrează Paştile după calendarul iulian, asemenea majorităţii ortodoxe. Bisericile Catolice Răsăritene celebrează Paştile unele după calendarul iulian, altele după cel gregorian, în funcţie de tradiţia locului.
Cea mai recentă şi serioasă propunere pe tema datei Paştilor este formulată în Documentul de la Aleppo (disponibil şi on-line), adoptat la întâlnirea organizată de Consiliul Mondial al Bisericilor şi Consiliul Bisericilor din Orientul Mijlociu, în martie 1997, la Aleppo, Siria. La acea întâlnire au participat şi reprezentanţi ai Sfântului Scaun, care au susţinut propunerea.
Documentul de la Aleppo trece în revistă istoria problemei datei Paştilor, şi subliniază importanţa mărturiei comune date de creştini privind Învierea, care stă în centrul credinţei noastre. Textul propune să fie luate în consideraţie dispoziţiile Primului Conciliu Ecumenic (Niceea, 325 dC), dar principiile să fie refăcute conform descoperirilor ştiinţifice moderne, folosind ca bază de calcul meridianul Ierusalimului, locul morţii şi învierii lui Cristos. Recalculând astfel data Paştilor a fost stabilit un nou Paschalion, care cuprinde datele pe anii următori. Aceste date nu coincid complet cu datele calendarelor catolice sau ortodoxe, fiind însă mai apropiate de datele apusului decât de cele ale răsăritului. Textul de la Aleppo mai propune ca, deoarece datele Paştilor după calendarul gregorian şi cel iulian coincid în 2000, acest an să fie anul începerii folosirii noului mod de calcul propus în document.
Din păcate propunerile din documentul de la Aleppo nu au fost universal acceptate, în special în sânul Ortodoxiei. Unii ortodocşi au obiectat faptul că în noua formulă de calcul, Paştile vor cădea în unii ani la aceeaşi dată cu Paştile evreieşti, ceea ce, au afirmat ei, este inacceptabil în tradiţia ortodoxă. De asemenea, Ortodoxia se confruntă cu o gravă problemă, deoarece atunci când în trecut a încercat să îşi schimbe calendarul, în sânul ei au apărut schisme care nici acum nu au fost vindecate.
– Care este situaţia în Statele Unite?
– Deoarece majoritatea americanilor sunt creştini de tradiţie occidentală, iar ortodocşii şi catolicii răsăriteni sunt o minoritate, majoritatea celebrează Paştile după calendarul gregorian. Ortodocşii însă celebrează toţi Învierea după calendarul iulian; la fel şi unii catolici răsăriteni. De fapt, la nivelul catolicilor răsăriteni situaţia este mai confuză: există parohii una lângă alta care celebrează Paştile la date diferite.
În octombrie 1998, Comisia Teologică Ortodoxo-Catolică pentru America de Nord (formată din membri ai Conferinţei Episcopilor Catolici şi ai Conferinţei Episcopilor Ortodocşi Canonici din SUA), a adoptat un răspuns comun la Documentul de la Aleppo privind data Paştilor (disponibil de asemenea on-line). Comisia s-a pronunţat cu tărie în favoarea propunerilor Documentului Aleppo, în primul rând pentru că acesta afirmă importanţa perenă a dispoziţiilor Primului Conciliu Ecumenic. Se afirmă că trebuie să ne folosim de ştiinţa contemporană, la fel cum s-au folosit Părinţii de la Niceea de ştiinţa de atunci. Documentul american răspunde obiecţiei ortodocşilor privind coincidenţa în anumiţi ani cu Paştile evreieşti, subliniind că în secolul al VIII-lea, de exemplu, pe când creştinătatea nu era divizată în Apus şi Răsărit, Paştile creştinilor au coincis cu Paştile evreieşti. Ideea că Paştile creştine trebuie să fie după Paştile evreieşti constituie deci o interpretare greşită. În plus, subliniază documentul american, propunerile de la Aleppo ar permite creştinilor – fie ei ortodocşi sau catolici – să fie mai fideli decât sunt acum învăţăturii Primului Conciliu Ecumenic.
– Care este din punctul Dvs de vedere soluţia la problema datei Paştilor?
– Fără îndoială, Documentul de la Aleppo este soluţia cea mai promiţătoare, serioasă şi bine motivată, care a apărut în ultimii ani. Este pe deplin în conformitate cu tradiţia Bisericii şi ne-ar aduce pe linia învăţăturii Primului Conciliu Ecumenic. Din păcate nu sunt prea optimist relativ la implementarea acestei soluţii, în special de către ortodocşi, datorită problemelor pastorale pe care le-am amintit anterior. Chiar dacă există obiecţii majore istorice şi ştiinţifice faţă de calcularea iuliană a datei Paştilor, din punct de vedere practic însă, cred că singura soluţie realistă pentru ca creştinii să celebreze Învierea Domnului la aceeaşi dată în viitorul apropiat ar fi ca toţi să se întoarcă la modul de calcul folosit în prezent de Bisericile Ortodoxe.