Icoana Botezului Domnului
06.01.2011, Bucureşti (Catholica) - În aceste zile, în toate bisericile ortodoxe, precum şi în casele credincioşilor este aşezată la loc de cinste icoana Botezului Domnului. Aceasta este cunoscută ca Icoana „Epifaniei” sau „Teofaniei”. „Este Icoana Epifaniei Arătării Domnului în sensul că acum mulţimile l-au văzut pe Mesia pe Cel pe Care îl aşteptau şi nu la Naştere, deoarece a fost tăinuită, ci acum la Botez. Totodată, este şi Icoana Teofaniei în sensul că acum S-a arătat Sfânta Treime. Glasul Tatălui a fost auzit spunând ‘Acesta este Fiul Meu’, iar Sfântul Duh S-a pogorât în chip de porumbel, arătând Sfântului Ioan Botezătorul că Acesta este Cel pe Care Îl aşteptau mulţimile”, a explicat prof. univ. dr. Mihaela Palade de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti, pentru Basilica.ro.
Acceptând să se cufunde în Iordan, Domnul Isus Hristos îl îngropă pe vechiul Adam şi începe zidirea unui om nou. „Hristos S-a îmbrăcat cu lipsa de veşmânt al Lui Adam cel vechi pentru că Adam a dezbrăcat prin neascultare acel veşmânt de slavă cu care fusese îmbrăcat în Rai, iar acum Hristos Îşi asumă această stare”, a mai arătat prof. Mihaela Palade. Apele Iordanului, primind pe Dumnezeu-Omul, nu au avut ce să cureţe, ci au fost ele însele sfinţite. „În Icoana Botezului Domnului foarte semnificativ este faptul că Hristos ocupă centrul Icoanei. El este Cel Care ordonează nu doar Icoana, ci în modul acesta se arată faptul că este Cel Care a venit să ordoneze şi să armonizeze întregul cosmos, întreaga natură căzută.” Hristos curăţeşte creaţia întinată de căderea omului în păcat şi înlătură puterea diavolului. Astfel, odată cu Botezul primit prin Sfântul Prooroc Ioan, izvoarele harului s-au pogorât peste creaţie.