Istoria creştinismului la români şi a catolicismului în Moldova
12.02.2013, Iaşi (Catholica) - Editura Sapientia din Iaşi anunţă apariţia cărţii „Istoria creştinismului la români şi a catolicismului în Moldova”, scrisă de pr. Ioan Mărtinaş. Cartea apare în colecţia Istoria Bisericii, formatul 17×24, are 406 pagini şi poate fi procurată de la orice librărie catolică din ţară la preţul de 35 lei. Redăm prezentarea cărţii, aşa cum a apărut pe situl ITRC.ro.
Regiunea cuprinsă între cele trei ape – Dunăre, Tisa şi Nistru – a fost locuită, încă înainte de începutul erei creştine, de către populaţia daco-geţilor şi apoi, după cucerirea ei, de populaţia daco-romană. În afară de popoarele celor trei peninsule mediteraneene – Grecia, Italia şi Spania -, toate celelalte neamuri europene au cunoscut şi au primit creştinismul de la misionarii romani. La populaţia daco-romană creştinismul s-a generalizat în secolele al IV-lea şi al V-lea, în ciuda dificultăţilor ridicate de invaziile barbarilor. Despre istoria încreştinării românilor şi, în speţă, despre catolicismul din Moldova doreşte să ne vorbească pr. Ioan Mărtinaş (1900-1986) în această carte care, după ce decenii întregi a circulat în formă manuscrisă, vede acum lumina tiparului la Editura Sapientia, prin grija editorilor pr. dr. Ştefan Lupu şi Petru Ciobanu.
Născut la Butea (Iaşi) la 14 martie 1900, Ioan Mărtinaş şi-a început studiile în Seminarul din Iaşi, după care şi-a continuat formarea la Colegiul Brignole-Salle din Genova (Italia), unde a şi fost hirotonit preot la 6 mai 1925. Cea mai mare parte a activităţii sale pastorale s-a desfăşurat la Gherăeşti (Neamţ), cu o scurtă întrerupere între 1941-1942 când a fost profesor şi rector la Seminarul diecezan din Iaşi. Şi-a petrecut 13 ani în închisorile comuniste (1950-1963). În 1967 s-a pensionat pentru limită de vârstă şi s-a retras la Gherăeşti, unde a murit în 1986. Pasiunea pentru istorie a pr. Ioan Mărtinaş a debutat în 1941 cu un articol publicat în Almanahul Presa Bună, având ca temă: „Cine sunt catolicii moldoveni?” Erau timpurile tulburi când drepturile şi libertăţile cetăţeneşti ale catolicilor din zona Romanului şi Bacăului erau puse sub semnul întrebării. Cea mai cunoscută lucrare a pr. Mărtinaş este cartea scrisă în colaborare cu Gaspar Bachmeier: „Bine ai venit, stăpâne”, apărută în 1948, cu ocazia instalării ca Episcop a Mons. Anton Durcovici. Mai puţin cunoscute, dar valoroase ca studii istorice, sunt „Mitropolitul Petru Movilă şi catolicismul” (1943) şi „Margareta Muşata” (1944).
Studiul de faţă, aşa cum apare notat pe prima pagină a manuscrisului, a fost schiţat între anii 1940-1944 şi transcris cu maşina de scris în 1969-1970 „spre folosul Seminarului din Iaşi. I.M.” În introducere precizează: „Această lucrare a fost proiectată în două volume. Oferim publicului deocamdată primul volum, cari cercetează trecutul religios al catolicismului românesc până la năvălirea tătarilor; continuăm apoi istoria Bisericii Catolice moldovene până la Alexandru cel Bun. Cartea a fost schiţată în manuscris acum un sfert de veac. A fost întreruptă din cauza evenimentelor politice. Abia în 1969 am încercat o transcriere, fără a o putea corecta cu toată rigoarea critică din lipsă de izvoare suficiente. E departe deci de a fi perfectă. Sperăm totuşi că va fi folositoare şi va servi la ulterioare şi mai temeinice cercetări”. Lucrarea este împărţită în două mari părţi. Prima, „Istoria creştinismului la români până în veacul al XIV-lea”, prezintă în şase capitole dezvoltarea creştinismului în spaţiul românesc, de la primele începuturi creştine şi trecând prin diferitele perioade ale stăpânirii goţilor şi a slavo-bulgarilor. În partea a doua, „Catolicismul românesc în luptă cu dezbinarea”, tratează despre schisma dintre Biserica Răsăritului şi cea a Apusului, cu consecinţele nefaste pe care le-a avut asupra creştinilor români, apoi despre situaţia catolicismului în Moldova pe timpul cumanilor şi a tătarilor, apoi în timpul întemeierii principatului Moldovei şi se încheie cu domnia lui Alexandru cel Bun în Moldova.
Deşi de multe ori are un caracter polemic, care îl poate deruta pe cititor, lucrarea părintelui Ioan Mărtinaş este pătrunsă de spiritul adevărului căutat cu sinceritate (fapt demonstrat de abundenţa aparatului critic), iar adevărul nu trebuie ascuns, ci vestit. Această vestire a unui adevăr istoric o propune Editura Sapientia prin această lucrare, pe care o recomandăm iubitorilor de istorie, fie ei cercetători sau doar pasionaţi de ea.