Papa Francisc: Din vorbire se înţelege dacă suntem creştini ai luminii sau ai întunericului
27.10.2014, Vatican (Catholica) - Examenul de conştiinţă asupra propriilor cuvinte ne va face să înţelegem dacă suntem creştini ai luminii, ai întunericului sau ai culorii gri, a spus Papa Francisc în predica la Sfânta Liturghie celebrată luni, 27 octombrie 2014, dimineaţă, în capela Casei Sfânta Marta din Vatican. Oamenii se recunosc după cuvinte, a spus Papa, amintind că Sfântul Paul „a făcut o cateheză a cuvântului”, în Scrisoarea către Efeseni 4,32-5,8, de unde este luată prima lectură din Liturghia zilei, Apostolul neamurilor îndemnându-i pe creştini să se comporte asemenea fiilor luminii şi nu precum fii ai întunericului, aflăm de pe situl Radio Vatican.
Pontiful a explicat că există un metru de măsură privind modul de a vorbi, care ne face să înţelegem dacă suntem fii ai întunericului: „Este oare modul nostru de a vorbi ipocrit, adică puţin într-o direcţie şi puţin în cealaltă, în aşa fel încât să fim în bune relaţii cu toţi? Spunem vorbe goale, lipsite de substanţă? Vorbim oare în mod vulgar, trivial, adică monden? Spunem obscenităţi, vorbim murdar? Aceste patru moduri de a vorbi indică faptul de a nu fi fii ai luminii, pentru că nu vin de la Duhul Sfânt, nu vin de la Isus; ipocrizia, lipsa de substanţă, mondenitatea şi obscenitatea nu reprezintă un mod evanghelic de a vorbi.”
Care este aşadar vorbirea sfinţilor, adică a fiilor luminii? „Sfântul Paul spune în îndemnul său: ‘Străduiţi-vă să deveniţi asemenea lui Dumnezeu, trăiţi în dragoste, păşiţi pe calea blândeţii, ca nişte copii preaiubiţi; trăiţi în dragoste, pentru că şi Cristos ne-a iubit şi s-a dăruit pe sine însuşi pentru noi ca ofrandă şi jertfă plăcută lui Dumnezeu’… ‘Fiţi binevoitori unii faţă de alţii, generoşi, iertându-vă unii pe alţii, după cum şi Dumnezeu v-a iertat prin Cristos’, spune Apostolul Paul. Fiţi aşadar imitatori ai lui Dumnezeu şi păşiţi pe calea carităţii, adică a milostivirii, a iertării, a iubirii creştine: aceasta este vorbirea unui fiu al luminii”.
Există creştini luminoşi, plini de lumină, care caută să-l slujească pe Domnul prin această lumină, şi există „creştini tenebroşi”, care duc „o viaţă de păcat, o viaţă departe de Domnul” şi care folosesc „cuvinte murdare, vorbe nechibzuite, glume necuviincioase”, care vin toate de la cel rău. Papa a explicat că există şi un alt treilea grup de creştini, care nu sunt „nici plini de lumină şi nici plini de întuneric”: „Există creştini ai culorii gri. Iar aceşti creştini odată stau de o parte, altă dată stau de cealaltă parte, încât lumea se întreabă: ‘Această persoană se simte bine cu Dumnezeu sau cu diavolul? Aceştia stau mereu în [zona] gri; sunt călduţi. În ei nu este nici lumină, nici întuneric.”
„În Apocalipsă, Domnul le spune acestor creştini ai gri-ului: ‘Cunosc faptele tale că nu eşti nici rece, nici cald… pentru că eşti astfel, căldicel, nici cald, nici rece, te voi vărsa din gura mea’ (Apocalips 3,15-16). Domnul este foarte sever cu creştinii neutri, care se declară creştini dar ‘fără să exagereze’ şi care fac foarte mult rău, pentru că mărturia lor creştină este una care, până la urmă, seamănă confuzie, fiind o mărturie negativă.” Să nu ne lăsăm păcăliţi de vorbele goale pe care le auzim deseori, chiar dacă par frumoase şi sunt rostite bine, a îndemnat Pontiful. Să ne comportăm în schimb ca fii ai luminii. În încheiere, a spus că „ne va face bine să ne gândim la limbajul nostru şi să ne întrebăm dacă suntem creştini ai luminii, ai întunericului sau ai semi-întunericului”, făcând astfel un pas înainte pentru a-l întâlni pe Domnul.