Papa face apel la pace în încercata regiune Araucania
17.01.2018, Temuco (Catholica) - Papa Francisc a celebrat miercuri Liturghia în regiunea cu cea mai mare populație indigenă din Chile – Araucania, o regiune îndelung încercată de conflicte violente, subliniind importanța unității, care nu poate fi atinsă prin violență sau uniformizare. Indicând spre rugăciunea lui Isus „ca toți să fie una”, de la finalul Evangheliei lui Ioan, Pontiful a spus că în acest „moment crucial” înainte de moarte Isus „se oprește să pledeze pentru unitate”.
„În inima Sa, știe că una dintre cele mai mari amenințări pentru discipolii Săi și pentru toată omenirea va fi diviziunea și confruntarea, opresiunea de către alții”, a spus el, îndemnându-i pe cei prezenți să își însușească rugăciunea lui Isus. Trebuie „să intrăm cu El în această grădină a durerilor cu durerile noastre și să îi cerem Tatălui, cu Isus, ca toți să fie una”, a continuat, rugându-se ca „niciodată confruntarea și diviziunea să nu crească între noi”. Afirmațiile au fost făcute în Temuco, oraș măcinat ani mulți de conflicte violente în contextul greutăților îndurate de populația Mapuche, un grup indigent prezent semnificativ în Chile (în sud și centru) și în Argentina (sud-vest). Fiind argentinian, Pontiful cunoaște situația populației Mapuche care s-a opus hispanicilor pe vremea colonizării, folosind diverse tactici de luptă pentru a rezista armatelor și a-și păstra controlul asupra pământurilor.
Aceștia au continuat să opună rezistență și după câștigarea independenței de către Chile în 1818, dar controlul militar impus în anii 1860 a făcut ca majoritatea pământurilor lor să ajungă la membri ai armatei, respectiv la imigranți sosiți acolo. În ciuda unor inițiative pentru a li se reda terenurile și pentru crearea de burse pentru elevii Mapuche, populația trăiește în sărăcie și pretinde că este tratată nepotrivit de autorități. Unii Mapuche au adoptat în ultimii ani metode violente de protest, apelând și la bombe pentru a-i intimida pe cei non-Mapuche, care spun ei că locuiesc ilegal în zonă. Au incendiat și biserici, peste doisprezece în 2016 și 2017. Vineri alte trei biserici au fost atacate în Santiago, ca protest împotriva vizitei papale. Nimeni nu și-a asumat responsabilitatea pentru atacuri, iar autoritățile nu sunt sigure dacă activiștii Mapuche sunt vinovați, dar la locul atacurilor erau pliante care cereau o națiune Mapuche liberă.
La predică, Papa Francisc a admis că în trecut aerodromul, unde se celebra în acel moment Liturghia, a fost locul „unor grave violări ale drepturilor omului”, iar Liturghia a fost oferită „pentru toți cei care au suferit și murit, și pentru cei care zi de zi poartă povara acelor numeroase nedreptăți”. S-a oprit pentru un moment de tăcere pentru toți cei ce au murit. „Jertfa lui Isus de pe cruce poartă toate păcatele și durerea oamenilor, pentru a le răscumpăra”, a continuat el, indicând spre lectura evanghelică de la Ioan, cu Isus rugându-se pentru unitatea discipolilor săi. Unitatea este un dar ce trebuie căutat cu insistență, pentru binele tuturor, inclusiv al generațiilor viitoare, existând însă două ispite pe care Papa a dorit să le prezinte, căci „otrăvesc rădăcinile” acestei unități.
Mai întâi a avertizat împotriva ispitei de a confunda unitatea cu uniformitatea, afirmând că „Isus nu îi cere Tatălui Său ca toți să fim făcuți egali, identici, căci unitatea nu înseamnă neutralizarea sau reducerea la tăcere a diferențelor”. „Unitatea nu poate fi niciodată o uniformitate sufocantă impusă de cei puternici sau o separare care nu prețuiește bunătatea altora”, a afirmat el. În schimb unitatea la care se referă Isus este o „diversitate reconciliată”, care recunoaște valoarea contribuției individuale a fiecărei tradiții și culturi. Această unitate „nu va permite să fie comise în numele ei rele personale sau comunitare”, a continuat Pontiful, adăugând că „avem nevoie de bogățiile pe care fiecare popor le poate oferi și trebuie să abandonăm noțiunea că există culturi superioare și inferioare”. Este nevoie de ascultare și de stimă reciprocă, pentru a se construi astfel solidaritatea. Iar solidaritatea este cea mai eficientă armă împotriva secătuirii speranței.
A avertizat apoi privitor la ispita de a obține unitatea prin folosirea violenței, avertizând împotriva a două forme de violență care înăbușe creșterea unității și reconcilierii, în loc să le încurajeze. Prima formă e reprezentată de „înțelegerile elegante care nu ajung niciodată puse în practică”. Ele constau în cuvinte frumoase și planuri detaliate, și în timp ce sunt necesare, sfârșesc prin „a șterge cu cotul ceea ce a fost scris cu mâna” când rămân neimplementate, a spus el, explicând că aceasta este o formă de violență „deoarece frustrează speranța”. O a doua formă de violență sunt fapte ce au loc, a continuat, insistând că „o cultură a stimei reciproce nu poate fi bazată pe acte de violență și de distrugere, care sfârșesc prin a lua vieți umane”.
„Nu poți să te afirmi distrugându-i pe alții, deoarece aceasta duce doar la mai multă violență și diviziune”, a spus Papa. „Violența naște violență; distrugerea crește fragmentarea și separarea. Violența în cele din urmă transformă cea mai justă cauză într-o minciună.” În loc să se folosească aceste două căi, care sunt „lava vulcanului ce rade și arde totul în calea ei”, Sfântul Părinte a îndemnat să se meargă pe calea „non-violenței active” ca stil politic, spunându-le să nu obosească niciodată din a promova dialogul adevărat și pașnic de dragul unității.