Papa Francisc: Dante, profet al speranței și poet al îndurării
26.03.2021, Vatican (Catholica) - În scrisoarea apostolică „Candor lucis aeternae”, publicată joi, 25 martie a.c., Papa Francisc amintește de moartea lui Dante Alighieri, subliniind relevanța, perenitatea și profunzimea credinței operei „Divina Comedie”. La 700 de ani de la moartea sa, la Ravenna, în 1321, într-un exil dureros care l-a ținut departe de mult iubita Florența, Dante continuă să ne vorbească. El vorbește bărbaților și femeilor din zilele noastre și ne cere nu doar să îl citim și să îl studiem, ci mai ales să îl ascultăm, să îl imităm în parcursul său spre fericire, reprezentată de iubirea infinită și eternă a lui Dumnezeu.
Scrisoarea apostolică „Candor lucis aeternae” (Splendoarea vieții veșnice) a fost publicată la 25 martie, în solemnitatea Bunei Vestiri. Data nu este întâmplătoare: misterul Întrupării, izvorât din acel „Iată-mă” al Fecioarei Maria este de fapt „adevăratul centru de inspirație și nucleul esențial al întregii opere ‘Divina Comedie’, care realizează „divinizarea” sau „schimbul prodigios” dintre Dumnezeu care intră în istorie întrupându-se și umanitate care este „asumată în Dumnezeu, în care află adevărata fericire”, explică Pontiful în Scrisoarea apostolică „Candor lucis aeternae”. Împărțită în nouă secțiuni, scrisoarea apostolică se deschide cu un scurt excursus al Papei Francisc privind reflecțiile diferiților Pontifi despre Dante. Apoi Sfântul Părinte se oprește asupra vieții poetului Alighieri, definind-o „paradigma condiției umane”, subliniind „relevanța și perenitatea” operei sale. Într-adevăr, este „o parte integrantă a culturii noastre” și ne trimite la rădăcinile creștine ale Europei și Occidentului, scrie Papa Francisc, evidențiind că opera poetului Dante Alighieri reprezintă patrimoniul idealurilor și valorilor propuse astăzi de Biserică și de societatea civilă ca bază a coexistenței umane pentru a putea și a trebui să ne recunoaștem ca frați.
Pontiful evidențiază că există două axe principale ale operei „Divina Comedie” și anume „dorința”, inerentă sufletului omenesc, și „fericirea”, dată de viziunea Iubirii care este Dumnezeu. De aceea, Dante este un „profet al speranței”: pentru că prin opera sa încurajează omenirea să se elibereze de „pădurea întunecată” a păcatului pentru a găsi „calea cea bună” și a ajunge astfel la „plinătatea vieții în istorie” și la „fericirea eternă în Dumnezeu”. Calea indicată de Dante – scrie Pontiful – este un autentic „pelerinaj”, fiind o cale realistă și posibilă pentru toți, deoarece „milostivirea lui Dumnezeu oferă întotdeauna posibilitatea schimbării și a convertirii”. De asemenea, scrisoarea apostolică acordă relevanță și celor trei figuri feminine ale „Divinei Comedii”: Maria, Maica Domnului, emblemă a carității; Beatrice, simbol al speranței, și Sfânta Lucia, imagine a credinței. Aceste trei femei, care amintesc cele trei virtuți teologale, îl însoțesc pe Dante în diferite faze ale rătăcirilor sale, demonstrând faptul că „nu ne putem salva de unii singuri”, ci avem nevoie de ajutorul celor care „ne pot susține și îndruma cu înțelepciune și prudență” . De fapt, iubirea divină pune în mișcare cele trei femei – Fecioara Maria, Beatrice și Lucia – fiind „singura sursă care ne poate da mântuire” și „reînnoirea vieții și a fericirii”.
Pontiful dedică un paragraf al Scrisorii apostolice Sfântului Francisc care, în opera lui Dante, este descris ca „trandafirul alb al Fericiților”. Între Sărăcuțul din Assisi și Poetul Suprem, Papa vede „o armonie profundă”: de fapt, ambii se adresau poporului, „mergând printre oameni”, iar Dante a ales să nu folosească latina, ci limba poporului, „limba tuturor”. Mai mult, ambii sunt deschiși către „frumusețea și valoarea” creației, oglindă a Creatorului ei. Artist genial al cărui umanism este „încă valabil și actual”, Alighieri este și el „un precursor al culturii noastre de tip multimediatic”, deoarece în opera sa „cuvintele și imaginile, simbolurile și sunetele” se îmbină pentru a forma „un singur mesaj”, se spune în mesajul Papei Francisc prilejuit de împlinirea a șapte secole de la moartea lui Dante Alighieri.
Apoi, felicitându-i pe profesorii care reușesc să „comunice cu pasiune mesajul lui Dante și tezaurul cultural, religios și moral” al operei sale, Papa Francisc solicită însă ca acest „patrimoniu” să nu rămână închis în sălile de clasă din școli și universități, ci să fie făcut cunoscut și răspândit datorită implicării comunităților creștine și al asociațiilor culturale. Și artiștii sunt chemați în cauză: Papa Francisc îi încurajează să „dea formă poeziei lui Dante de-a lungul căii frumuseții”, astfel încât să răspândească „mesaje de pace, libertate și fraternitate”. O sarcină foarte importantă în acest moment istoric marcat de umbre, degradare și lipsă de încredere în viitor, subliniază Pontiful. Poetul Suprem, se spune în încheierea scrisorii apostolice „Candor lucis aeternae”, ne poate ajuta „astfel încât să avansăm cu seninătate și curaj în pelerinajul vieții și al credinței, până când inima noastră va găsi adevărata pace și adevărata bucurie”, adică „iubirea care mișcă soarele și celelalte stele”. (Anca Mărtinaș pentru Vatican News România)