Liderul Episcopilor catolici germani: Nu suntem schismatici
07.05.2021, Limburg (Catholica) - Președintele Conferinței Episcopilor Catolici germani a insistat asupra faptului că credincioșii catolici din țara sa nu sunt „schismatici”, căutând „să ne detașăm ca Biserică națională germană de Roma”. Episcopul Georg Bätzing a declarat pentru ACI Stampa că Biserica din Germania rămâne aproape de Roma, în ciuda tensiunilor legate de binecuvântările cuplurilor de același sex, a împărtășirii protestanților și a „căii sinodale”. El a afirmat: „Este absolut clar că există chestiuni pe care le putem discuta doar la nivelul Bisericii Universale. Vom contribui din Germania cu reflecțiile noastre. Cu toate acestea, aș dori să resping acuzația folosită în mod repetat, cum că suntem schismatici sau că dorim să ne detașăm ca Biserică națională germană de Roma. Legătura noastră cu Roma și cu Sfântul Părinte este foarte strânsă.”
În interviul publicat pe 6 mai, Episcopul de Limburg, în vârstă de 60 de ani, a explicat că Ierarhia germană a lansat „calea sinodală” ca răspuns la criza abuzurilor sexuale comise de clerici. Procesul multianual reunește Episcopi și laici pentru a discuta patru subiecte principale: modul în care se exercită puterea în Biserică; morala sexuală; preoția; și rolul femeilor. Episcopii germani au spus inițial că procesul sinodal se va încheia cu o serie de voturi „obligatorii” – provocând îngrijorarea în Vatican că deciziile ar putea contesta învățătura și disciplina Bisericii. Mons. Bätzing a subliniat că, în ceea ce privește legea eclezială, „calea sinodală” nu este tehnic un Sinod, ci mai degrabă „un format sui generis”. El a spus: „Întrebarea centrală este: cum putem vorbi despre Dumnezeu astăzi și să ajungem la o credință mai profundă? Credința poate crește și se poate adânci dacă ne eliberăm de frici și închideri mentale, dacă punem întrebări și căutăm căi prin care Biserica de astăzi poate fi prezentă pentru oameni.”
El a sugerat că Papa Francisc i-a încurajat pe catolicii germani să abordeze această problemă în scrisoarea sa din 2019 adresată Bisericii locale. În scrisoare, Sfântul Părinte îi avertiza pe catolicii germani să nu cedeze unei anume „tentații”. „La baza acestei tentații, există convingerea că cel mai bun răspuns la numeroasele probleme și neajunsuri care există este să reorganizăm lucrurile, să le schimbăm și să le ‘punem la loc’ pentru a aduce ordinea și a face viața eclezială mai ușoară prin adaptarea la logica actuală sau la cea a unui anumit grup.” În interviu, Mons. Bätzing a explicat că există un „forum sinodal” pentru fiecare dintre cele patru subiecte majore de discuție. „Lucrarea forumurilor este încă în desfășurare, așa că nu pot prezice astăzi la ce sugestii și rezultate vor duce”, a spus el, adăugând că forumurile reprezintă cadrul dezbaterilor teologice care vor duce la rezoluții ce vor fi votate de către Adunarea sinodală completă, formată din Episcopi și membri ai Comitetului Central (laic) al Catolicilor Germani (ZdK).
Episcopul a vorbit în contextul apropierii zilei de protest, din 10 mai, împotriva recentului „nu” dat de Vatican ideii de binecuvântare a cuplurilor de același sex. Evenimentul, organizat de lucrătorii pastorali catolici, este cunoscut sub numele de „Segnungsgottesdiensten für Liebende” sau „servicii de binecuvântare pentru cei ce se iubesc”. Organizatorii speră că cuplurile de același sex din Germania vor participa la eveniment. Congregația pentru Doctrina Credinței (CDC) a publicat un „Responsum ad dubium”, pe 15 martie, răspunzând la întrebarea „Biserica are puterea de a da binecuvântarea uniunilor de persoane de același sex?” CDC a răspuns: „negativ”, subliniind raționamentul său într-o notă explicativă și un comentariu însoțitor. Mons. Bätzing a spus săptămâna trecută că ziua protestului nu este un „semnal folositor”. Episcopul a declarat pentru ACI Stampa că problema binecuvântării cuplurilor de același sex este una dintre multele subiecte care trebuie abordate de forumul căii sinodale privind morala sexuală.
El a spus: „Cuplurile homosexuale și cuplurile care nu pot și nu vor să se căsătorească în Biserică, dar care doresc totuși binecuvântarea Bisericii, fac parte din societatea noastră și din Biserică”. „În Germania și în alte părți ale Bisericii Universale a existat îndelungi discuții despre cum să dezvoltăm în continuare Magisteriul cu argumente solide – pe baza adevărurilor fundamentale ale credinței și moralei, ale progresului reflecției teologice și într-un spirit de deschidere către ultimele rezultate ale științelor umane și către situațiile de viață ale oamenilor de astăzi.” Prelatul a continuat: „Nu există răspunsuri ușoare la astfel de întrebări. Din acest motiv, calea sinodală se străduiește, în special în ceea ce privește tema relațiilor efective, să discute într-un context larg, care ia în considerare și nevoia, posibilitatea și limitele dezvoltării Magisteriului Bisericii. Perspectivele prezentate de Congregația pentru Doctrina Credinței vor găsi spațiu în aceste dezbateri.”
Întrebat dacă crede că este momentul potrivit pentru femeile diacon sau preoți, Mons. Bätzing a spus că în „calea sinodală” se va aborda rolul femeilor în Biserică. Și-a exprimat satisfacția față de numărul tot mai mare de femei în funcții de conducere din Diecezele germane. A mai spus: „Este important pentru mine să menționez cu onestitate argumentele Bisericii cu privire la motivele pentru care numai bărbații pot intra în slujirea sacramentală. De asemenea, îmi dau seama că aceste argumente devin din ce în ce mai puțin convingătoare și că au fost dezvoltate argumente teologice în favoarea deschiderii față de slujirea sacramentală și către femei. De aceea menționez deseori diaconatul feminin, pentru că văd unele posibilități acolo. În ceea ce privește slujirea preoțească, Papii începând cu Papa Ioan Paul al II-lea au spus la unison că această întrebare a primit deja răspuns.”
Episcopul a vorbit și despre dezbaterea din Germania cu privire la faptul dacă protestanții ar trebui invitați să primească Sfânta Împărtășanie în bisericile catolice. CDC i-a scris Mons. Bätzing în septembrie 2020, criticând apelul teologilor germani pentru împărtășirea în comun între catolici și protestanți. Episcopul din Limburg a spus că dezbaterea actuală nu se referea la o invitație generală a protestanților de a primi Împărtășania, ci mai degrabă la abordarea Bisericii față de creștinii individuali necatolici care doresc să primească Euharistia. El a spus: „Eu personal respect o astfel de decizie și nu neg Împărtășania atunci când cineva se prezintă și crede ceea ce noi, catolicii, credem și dorește să îl primească pe Domnul. Nu este vorba de extinderea generică a invitației la Împărtășanie pentru toți creștinii necatolici.” A menționat că dreptul canonic permite necatolicilor să primească Împărtășania în anumite ocazii, atât timp cât sunt îndeplinite o serie de condiții. „Trebuie să continuăm, fără îndoială, dialogul teologic cu privire la importanța Euharistiei. Și, din fericire, există deja convergențe clare în ultimii ani”, a spus el.
Întrebat ce fel de decizii va putea lua calea sinodală, Episcopul a spus că toți participanții sunt responsabili pentru concluziile lor. A mai afirmat: „Punerea în aplicarea obligatorie va depinde, în funcție de subiect, de Sfântul Scaun și / sau de Episcopul local. Repet: Biserica din Germania este o parte integrantă a Bisericii Universale. Acest lucru este de necontestat și este evident în multe domenii. Și va continua să fie așa. De aceea vom proceda pe baza principiului subsidiarității prin evaluarea, în cadrul căii sinodale, a etapelor pe care noi, ca Biserică locală, le putem reglementa și decide liber. Și vom face o distincție între acești pași și ce este posibilă numai în unitate cu Biserica Universală”. El și-a exprimat încrederea că procesul sinodal nu va duce la eșec, ci „va duce la decizii care vor ajuta la asigurarea faptului că credința poate fi din nou o opțiune pentru oameni, iar Vestea Bună a Evangheliei capătă sens și forță în viața oamenilor”. Și a adăugat: „Nu trebuie să încetăm să căutăm modalități credibile de a vesti astăzi Evanghelia. Rămân încrezător.”
Chad Pecknold, profesor asociat de teologie sistematică la Universitatea Catolică a Americii, din Washington DC, a declarat pentru CNA că în ultimele sale comentarii, Mons. Bätzing „propune imposibilul”. „El are o viziune eronată asupra a ceea ce înseamnă ‘dezvoltare doctrinară’, argumentând că Biserica trebuie să fie ‘actualizată’ cu norme sociale progresive”, a spus el. „Biserica nu poate binecuvânta păcatul și nu poate schimba adevărurile veșnice pe care Cristos le-a dat odată pentru totdeauna. Ceea ce speră Episcopul Bätzing să ‘dezvolte’ nu este altceva decât o ecleziologie diferită. Nu este o ecleziologie catolică și nu este o nouă ecleziologie, ci una care seamănă cu protestantismul liberal.” Și a continuat: „Faptul că se află într-o sfidarea atât de deschisă a Papei Francisc și a credinței în sine, ar trebui să fie o dovadă suficientă despre ‘calea sinodală’ a Mons. Bätzing, că nu este într-adevăr ‘o cale înainte’, ci una de ieșire din comuniunea cu Roma”.
Întrebat în interviu despre „calea sinodală”, dacă ar putea servi drept model pentru catolicii din alte țări, Mons. Bätzing s-a referit la discursul „istoric” al Papei Francisc din 2015, în care a spus că Dumnezeu se așteaptă ca Biserica din mileniul al treilea să ia „calea sinodalității”. Mons. Bätzing a spus: „Cu mult înainte de Biserica din Germania, Australia a luat această cale, urmată de alte Conferințe Episcopale – mă gândesc la Irlanda, la Consiliul Episcopal Latino-American (CELAM) și chiar la noi. Conferința Episcopilor Italieni are în vedere cum să urmeze o cale similară. Vedeți, acesta nu este un fenomen ‘german’, ci o dezvoltare interesantă și valoroasă a Bisericilor locale – fiecare cu trăsăturile ei specifice – în cadrul comunității Bisericii Universale. Dacă procesul sinodal este doar o fază sau dacă poate deveni o formă permanentă pentru viața Bisericii, acest lucru ne va fi indicat de Duhul lui Dumnezeu, căruia ne-am încredințat, pornind pe această cale.”