Concertul „Agnus Dei” din Catedrala „Sf. Nicolae” Oradea
22.05.2024, Oradea (Catholica) - „Acolo unde cuvintele se termină, începe muzica”, spunea Heinrich Heine, iar când Concert Coral „Agnus Dei” susținut în Catedrala „Sf. Nicolae” din Oradea pe 19 mai a.c. a luat sfârșit, ne mai rămân puține cuvinte. În căutarea lor, putem spune că evenimentul, organizat de Episcopia Greco-Catolică de Oradea, din dorința și cu binecuvântarea PS Virgil Bercea, Episcop greco-catolic de Oradea, a fost ocazie extraordinară de a trăi bucuria Învierii Domnului prin muzică. În limbaj universal și transcendental, lumina Învierii a fost transpusă în interpretările susținute de: Paula Seling, Corul Facultății de Muzică (dirijor Carmen Rus), Corul de Cameră VOCES (dirijor Ovidiu Iloc) și Corul Filarmonicii de Stat Oradea (dirijor Olga Bejan, pian – Camelia Andone, arciliuto – Ovidiu Iloc). Concertul coral, prezentat de distinsa Teodora Moga, s-a bucurat de participarea unui public numeros, în care s-au aflat și reprezentanți ai diverselor instituții publice locale.
„Ecce agnus Dei, ecce qui tollit peccatum mundi” („Iată mielul lui Dumnezeu, cel ce ridică păcatul lumii.”): a răsunat de această dată în lumina sărbătorilor pascale recent sărbătorite, Concertul „Agnus Dei” fiind deschis de Paula Seling, artista care a revenit cu multă bucurie și emoție în Catedrala „Sf. Nicolae” din Oradea, locul unde mărturisește că a simțit „cel mai puternic și luminos moment de rugăciune pe care l-a trăit până acum”. Cunoscuta artistă națională, interpretă, compozitoare, realizatoare de emisiuni radio și personalitate TV, care a lansat mai mult de treisprezece albume și peste douăzeci de single-uri, a interpretat în a treia duminică a Paștilor din acest an în Catedrala „Sf. Nicolae” din Oradea melodiile: „Luminează-te”, „Tatăl nostru”, „Nu privi în jos” și „Rugăciune”.
Bucuria Învierii Domnului a fost transmisă și de Corul Facultății de Arte – Departamentul Muzică, dirijat de Carmen Rus, arătând că entuziasmul și tinerețea animă în zorii Învierii discipolii din zilele noastre. Tinerii studenți de la specializările Muzică, Interpretare Muzicală Instrumente și Canto, o prezență activă pe scena muzicii corale orădene, au interpretat cu măiestrie melodiile: Lăudați pe Domnul din Cer (Marius Cuteanu), Ubi Caritas (Ola Gjeilo), Anima Christi (Marco Frisina), acompaniați la pian de Natalia Bodea, solo Valentina Dhembi, reușind să aducă prospețime în fiecare interpretare. Succesiunea de la o generație la alta, păstrând coeziunea și omogenitatea ansamblului acestui cor, au transmis deopotrivă continuitatea și forța de regenerare a mesajului pascal pe care îl primim an de an ca fiind o noutate.
Expresii ale bucuriei și cântări grațioase închinate Domnului au fost și interpretările Corului Voces care, sub îndrumarea maestrului Ovidiu Iloc, au oferit publicului două piese în primă audiție orădeană, prima dintre ele poate chiar națională. Este vorba de Magnificat pentru cor mixt a cappella (Arvo Pärt, 1989) și Agnus Dei – piesa omonimă a acestui Concert din Catedrala „Sf. Nicolae” din Oradea, care face parte din Messa a quattro voci da cappella (Sv 190) de Claudio Monteverdi, fiind publicată prima dată în 1650. Repertoriul Corului Voces a cuprins de asemenea piesa Bogoroditse Devo(Serghei Rahmaninov, 1915), o versiune corală la patru voci a rugăciunii Ave Maria. Acest cor, care a marcat cu acest prilej și împlinirea a 10 ani de existență în orașul nostru, a reafirmat că muzica este limbajul îngerilor.
La rândul său, Corul Filarmonicii de Stat Oradea, dirijat de Olga Bejan (pian – Camelia Andone, arciliuto – Ovidiu Iloc) a reușit să transmită emoția vibrantă a sufletului celui care îl întâlnește pe Isus cel Înviat în pocăință, dragoste și în rugăciune de laudă, prin interpretările pieselor: „Miserere Mei, Deus!” – Psalmul 50 – în compoziția lui Gregorio Allegri, pe care îl consideră „cântecul de pocăință al sufletului care nu își găsește odihnă decât în îndurarea divină”, urmat de „Selig sind die Toten” de Heinrich Schütz, un imn funebru, dar presărat cu speranță, prin care a fost evocată fericirea sufletului celui adormit în Domnul, care găsește odihnă eforturilor sale, răsplata vieții trăite pe Pământ și șansa Învierii. A urmat, imnul Ubi Caritas, scris de compozitorul norvegian Ola Gjeilo, prin care s-a dorit să se transmită tuturor celor prezenți că acolo unde este bunătatea și iubirea, se află Dumnezeu. La final, a fost interpretată de Corul Filarmonicii de Stat Oradea compoziția Aleluia de Gordon Young, lăudându-l pe Mielul lui Dumnezeu cel Înviat, Cel prin ale cărui răni vom găsi cu toții Învierea. În încheierea Concertului „Agnus Dei”, toate corurile au cântat împreună un cântec de slavă, culminând cu tradiționalul „Cristos a Înviat” interpretat de toți cei prezenți.
În din Catedrala „Sf. Nicolae”, în a treia duminică a Paștilor, Domnul a fost prezent prin vocea Paulei Seling și a corurilor participante, care – cum sublinia Episcopul greco-catolic la final -, asemeni mironosițelor ajunse la mormânt care au aflat că Isus a Înviat, au dorit să împărtășească tuturor această veste minunată. Mulțumind Preasfințitului Virgil Bercea pentru „iubirea pe care o dăruiește lumii și pentru ocaziile pe care ni le dăruiește mereu, de a face artă și rugăciune, în același loc”, artista Paula Seling a dorit să împărtășească Concertul „Agnus Dei” din Catedrala „Sf. Nicolae” din Oradea cu toți cei care nu au putut fi prezenți la eveniment, prin filmarea acestui Concert pe care o va pune curând la dispoziția tuturor, pentru a fi martori ai bucuriei Învierii. Nu în ultimul rând, „muzica este dragostea în căutarea unui cuvânt” (Sidney Lanier), iar în cazul de față, Cuvântul este mereu viu. Cristos a Înviat! (Biroul de presă EGCO, Mihaela Caba-Madarasi)