A fost publicată o notă doctrinară privind titlurile mariane

04.11.2025, Vatican (Catholica) - Dicasterul pentru Doctrina Credinței a publicat marți, 4 noiembrie 2025, Mater populi fidelis („Mama poporului credincios”), o notă doctrinară „cu privire la unele titluri mariane referitoare la cooperarea Mariei în opera de mântuire”. Semnat de Cardinalul Víctor Manuel Fernández, prefectul Dicasterului, și de Mons. Armando Matteo, secretarul secției doctrinare a Dicasterului, documentul a fost aprobat de Papa Leon al XIV-lea pe 7 octombrie. Mater populi fidelis (MPF) este rodul unui efort colegial îndelungat și complex. Este un document doctrinar despre devoțiunea mariană, centrat pe figura Mariei, care este asociată cu opera lui Cristos ca Mamă a credincioșilor. Nota oferă o bază biblică semnificativă pentru devoțiunea față de Maria, precum și o serie de contribuții ale Părinților și Doctorilor Bisericii, elemente din tradiția orientală și gândirea Papilor recenți.
În acest cadru pozitiv, textul doctrinar analizează o serie de titluri mariane, încurajând adoptarea unora dintre aceste denumiri și avertizând împotriva utilizării altora. Titluri precum „Mama credincioșilor”, „Mama spirituală”, „Mama celor credincioși” sunt menționate cu aprobare în notă. În schimb, titlul de „Co-redemptrix” (Co-mântuitoare) este considerat inadecvat și problematic. Titlul de „Mijlocitoare” este considerat inacceptabil atunci când capătă un sens care îl exclude pe Isus Cristos; cu toate acestea, el poate fi utilizat în mod adecvat atâta timp cât exprimă o mijlocire incluzivă și participativă care glorifică puterea lui Cristos. Titlurile „Maica Harului” și „Mijlocitoarea tuturor harurilor” sunt considerate acceptabile atunci când sunt utilizate într-un sens foarte precis, dar documentul avertizează și asupra explicațiilor deosebit de largi ale sensului acestor termeni.
În esență, nota reafirmă doctrina catolică, care a subliniat întotdeauna că totul în Maria este îndreptat spre centralitatea lui Cristos și a operei Sale mântuitoare. Din acest motiv, chiar dacă unele titluri mariane admit o interpretare ortodoxă prin exegeză corectă, Mater populi fidelis spune că este de preferat să le evităm. În prezentarea notei doctrinare, Cardinalul Fernández își exprimă aprecierea pentru devoțiunea populară, dar avertizează împotriva grupurilor și publicațiilor care propun o anumită dezvoltare dogmatică și trezesc îndoieli în rândul credincioșilor, inclusiv prin intermediul rețelelor sociale. Principala problemă în interpretarea acestor titluri aplicate Maicii Domnului, spune el, se referă la modul de înțelegere a asocierii Mariei cu opera de răscumpărare a lui Cristos (paragraful 3).
Co-redemptrix
În ceea ce privește titlul „Co-redemptrix”, nota amintește că „unii Papi au folosit titlul «fără a elabora prea mult asupra semnificației sale»”. În general, continuă nota, „ei au prezentat titlul în două moduri specifice: cu referire la maternitatea divină a Mariei (în măsura în care ea, ca Mamă, a făcut posibilă Răscumpărarea pe care Cristos a realizat-o) sau cu referire la unirea ei cu Cristos la Crucea răscumpărătoare. Conciliul Vatican II s-a abținut de la utilizarea titlului din motive dogmatice, pastorale și ecumenice. Sfântul Papă Ioan Paul al II-lea s-a referit la Maria drept «Co-redemptrix» în cel puțin șapte ocazii, referindu-se în special la valoarea mântuitoare a suferințelor noastre atunci când sunt oferite împreună cu suferințele lui Cristos, cu care Maria este unită în mod special la Cruce” (18).
Documentul citează o discuție internă din cadrul Congregației pentru Doctrina Credinței de atunci, care în februarie 1996 a discutat cererea de a proclama o nou dogmă despre Maria ca fiind „Co-redemptrix sau Mediatrix a tuturor harurilor”. Cardinalul Joseph Ratzinger de atunci s-a opus unei astfel de definiții, argumentând că „sensul precis al acestor titluri nu este clar, iar doctrina conținută în ele nu este matură. […] Nu este clar cum doctrina exprimată în aceste titluri este prezentă în Scriptură și în tradiția apostolică.” Mai târziu, în 2002, viitorul Papă Benedict al XVI-lea s-a exprimat public în același mod: „Formula «Co-redemptrix» se îndepărtează prea mult de limbajul Scripturii și al Părinților și, prin urmare, dă naștere la neînțelegeri… Totul vine de la El [Cristos], așa cum ne spun în special Scrisoarea către Efeseni și Scrisoarea către Coloseni; și Maria este tot ceea ce este prin El. Cuvântul «Co-redemptrix» ar ascunde această origine.” Nota clarifică faptul că prefectul de atunci al Congregației pentru Doctrina Credinței nu a negat bunele intenții din spatele propunerii, nici aspectele valoroase reflectate în ea, dar a susținut totuși că acestea „erau exprimate într-un mod greșit” (19).
Papa Francisc și-a exprimat, de asemenea, opoziția clară față de utilizarea titlului Co-Redemptrix în cel puțin trei ocazii. Nota doctrinară de marți concluzionează: „Nu ar fi potrivit să se utilizeze titlul «Co-redemptrix» pentru a defini cooperarea Mariei. Acest titlu riscă să ascundă mijlocirea mântuitoare unică a lui Cristos și poate crea astfel confuzie și un dezechilibru în armonia adevărurilor credinței creștine. […] Atunci când o expresie necesită multe explicații repetate pentru a preveni devierea de la sensul corect, ea nu slujește credința Poporului lui Dumnezeu și devine inutilă” (22).
Mediatrix
Nota subliniază că „afirmația biblică despre medierea exclusivă a lui Cristos este concludentă. Cristos este singurul Mijlocitor” (24). În același timp, MPF recunoaște „faptul că cuvântul «mediere» este folosit în mod obișnuit în multe domenii ale vieții cotidiene, unde este înțeles pur și simplu drept cooperare, asistență sau mijlocire. Ca urmare, este inevitabil ca termenul să fie aplicat Mariei într-un sens subordonat. Folosit în acest mod, el nu intenționează să adauge nici o eficacitate sau putere la mijlocirea unică a lui Isus Cristos, Dumnezeu adevărat și om adevărat” (25). Mai mult, „este clar că Maria are un rol mijlocitor real în realizarea Întrupării Fiului lui Dumnezeu în umanitatea noastră” (26).
Mama credincioșilor și Mijlocitoare a tuturor harurilor
Rolul matern al Mariei „nu face obscură și nu diminuează în nici un fel” mijlocirea unică a lui Cristos, „ci mai degrabă arată puterea acesteia […] Înțeleasă în acest fel, maternitatea Mariei nu caută să slăbească adorarea unică datorată numai lui Cristos, ci, mai degrabă, caută să o aprindă.” Prin urmare, nota afirmă că „trebuie evitate titlurile și expresiile care o prezintă pe Maria ca un fel de «paratrăsnet» în fața dreptății Domnului, ca și cum ea ar fi o alternativă necesară în fața insuficienței milostivirii lui Dumnezeu” (37b). Astfel, titlul „Mama credincioșilor” „ne permite să vorbim despre rolul Mariei în relația noastră cu viața noastră de har”. Cu toate acestea, MPF continuă să recomande prudență în ceea ce privește utilizarea expresiilor care pot transmite „noțiuni mai puțin acceptabile” (45).
„Cardinalul Ratzinger a afirmat deja”, de exemplu, „că titlul «Maria, Mijlocitoare a tuturor harurilor» nu era clar fundamentat în Revelație. Așadar, în conformitate cu această convingere, putem recunoaște dificultățile pe care le ridică acest titlu, atât în ceea ce privește reflecția teologică, cât și spiritualitatea” (45). De fapt, „nici o persoană umană – nici măcar apostolii sau Fecioara Maria – nu poate acționa ca un distribuitor universal al harului. Numai Dumnezeu poate acorda harul, și o face prin umanitatea lui Cristos” (53). „Unele titluri, precum «Mediatoarea tuturor harurilor», au limite care nu favorizează o înțelegere corectă a locului unic al Mariei”, explică MPF, adăugând: „De fapt, ea, prima răscumpărată, nu putea fi mijlocitoarea harului pe care ea însăși l-a primit” (67). Cu toate acestea, nota doctrinară recunoaște că „termenul «haruri», atunci când este privit în referire la ajutorul matern al Mariei în diferite momente ale vieții noastre, poate avea un sens acceptabil. Forma plurală exprimă toate ajutoarele – chiar și materiale – pe care Domnul ni le poate acorda atunci când ascultă de mijlocirea Maicii Sale” (68).
