Paştele la aceeaşi dată – expresie vizibilă a unităţii creştine

7 răspunsuri

  1. Petru Ciobanu spune:

    O propunere care trebuie nu doar luată în seamă, ci şi adoptată de toate Bisericile. Şi acest fapt se referă la toate sărbătorile împărăteşti, întrucât Cristos s-a născut, a înviat şi s-a înălţat la cer o singură dată, şi nu de două ori, cu diferenţa de 13 zile.

  2. L. D.C. spune:

    Nu este corect sa se afirme ca, spre deosebire de cei care au adoptat calendarul gregorian, pastratorii calendarului iulian ar sarbatori Pastile 13 zile mai tarziu. Corect este sa se afirme ca, diferenta actuala intre cele doua calenadre subsumeaza 13 zile. De aceea, credinciosii care pastreaza calendarul iulian, in ceea ce priveste serbarea Pastelui, vor serba acest lucru fie simultan cu cei care au adoptat calendarul gregorian (de ex. ca in anul 2004, lucru care se va repeta si in anul 2007), fie cu un decalaj care cuprinde o perioada de timp intre o saptamana si cinci saptamani. Nu se poate se fie cu 13 zile mai tarziu, caci nu ar mai fi o zi de Duminica. Aceasta diferenta provine de la decalajul celor 13 zile existente astazi intre cele doua calendare si de la faptul ca si ortodocsii asteapta ca, dupa cele 13 zile, sa fie din nou luna plina (desigur, dupa calendarul iulian, lucru care, astazi, din punct de vedere astronomic nu mai este corect). Daca insa aceasta duminica cu luna plina va coincide cu serbarea Pesach-ului evreiesc, se va amana inca o saptamana serbarea Pastelui crestin de catre credinciosii ortodocsi calcedoniei si precalcedonieni. Un alt aspect: credinciosii ortodocsi romani au adoptat si ei calendarul gregorian pentru toate celelalte sarbatori de peste an, cu exceptia Pastilor, pentru a serba simultan cu ceilalti ortodocsi de pretutindeni si a da astfel expresie unitatii cultice, dogmatice si canonice interortodoxe. Alaturi de ei au facut acest lucru crestinii Patriarhiei Ecumenice, ai Patriarhiei Bulgare, si crestinii vorbitori de limba greaca, precum si o seama a Bisericilor Ortodoxe Autonome actuale. Doar Biserica autonoma a Finalandei serbeaza Pastile dupa calendarul iulian, simultan cu fratii lor catolici si protestanti. Desigur, situatia actuala este nemultumitoare, caci din punct de vedere astronomic calandarul iulian nu mai este viabil. Ar fi de preferat ca atat ortodocsii cat si catolicii si protestantii sa poata conveni asupra unei date comune de celebrare a Pastilor. Oricum, aceasta data astronomica nu are valoare decat in masura in care ea respecta hotararile Sinodului I Ecumenic de la Niceea (325), cand parintii au ales acest criteriu astronomic, tocmai pentru a sublinia unitatea ecclesiala a tuturor crestinilor. In rest, Biserica poate oricand interveni si schimba acest criteriu astronomic caci, importanta este, in primul rand, dimensiunea soteriologica si eshatologica a evenimentului Invierii Domnului. Sa ne ajute Dumnezeu sa ne regasim din nou ca frati in unitate de credinta.
    Cu respect, un crestin ortodox.

  3. Cea mai mare, şi cea mai însemnată, mai sfîntă şi mai îmbucurătoare sărbătoare de peste an , este sărbătoarea Paştelui, Paştele sau Învierea Domnului, deoarece în această zi “ Hristos a înviat din morţi cu moarte pre moarte călcînd şi celor din morminte viaţă dăruindu-le” , iar pe cei vii răscumpărîndu-i de sub jugul păcatului strămoşesc şi împăcîndu-i cu Dumnezeu; şi al doilea, pentru că ea cade totdeauna la începutul primăverii, anotimpul cel mai frumos şi mai plăcut, cînd toată natura învie.
    Deci ar fi plăcut ca atât catolicii cât şi ortodocşii, protestanţii să dea dovadă că sunt creştini şi să sărbătorească această imensă sărbătoare în aceeaşi dată. Ar fi dovada cea mai puternică de ecumenism.

  4. SLAVA DOMNULUI! ar răspunde, respirând uşuraţi, atâţia creştini care s-au tot întrebat: „de ce nu sărbătorim Paştele toţi odată, căci odată a înviat Cristos„, nevoind să admită motivaţiile sofisticate, de natură istorică, liturgică, astronomică şi mai câte altele terminate tot în … că! Ne imaginăm cât de puternic ar răsuna cântul „CRISTOS A INVIAT!„ ieşit simultan din miliarde de piepturi creştine !

  5. Putem sa spunem Cristos a inviat in orice zi a anului?
    Da, pentru ca spunem un adevar.
    Dar este ceva maret sa celebram toti crestinii marea minune a lumii, invierea lui Isus Cristos si asta in aceeasi zi.
    Ce poate fi mai important decat apropierea fiintelor noastre prin acelasi Cristos.
    Ce poate sa ne uneasca intr-o singura religie decat acelasi adevar.
    Nu trebuie sa mai gresim ca altatdata, ci trebuie sa reparam unde sa gresit.
    Bravo parinte Despinescu pentru intelepciunea de care dati dovada si spuneti lucrurile din suflet, cu suflet in Dumnezeu.

  6. PACATUL GENERAL
    Voi cei care aveti puterea sa modificati ceva incercati sa va apropiati cat mai mult de inceputurile crestinismului si va veti da seama ca toate modificarile ulterioare si decalajele produse in calendarul Iulian si renuntarea la el nu au fost decat produsul unor orgolii nemasurate ale capilor bisericii crestine si implicit indeplinirea dorintei celor care au dorit scindarea puternicei biserici crestine.
    Am ajuns in secolul XXI si ne-am trezit 30 de ramuri ale crestinismului care respecta aproape aceiasi credinta, aceleasi obiceiuri crestine, aceiasi sfinti si acelasi calendar dar in mod diferit si la date diferite.
    Unitatea crestinilor daca este dorita asa cum se afirma, nu se poate face decat prin reconsiderarea incepururilor crestinismului si respectarea primului calendar modern Iulian cu modificarile ulterioare obiective.
    Haideti sa lasam orgoliile trecutului si sa incercam pana cand nu e prea tarziu sa luptam pentru unitatea crestinilor de pretutindeni sub aceeasi biserica, acelasi calendar si in slujba aceluiasi Dumnezeu Atotputernic care cine stie cat ne mai tolereaza pacatul de a nu face nimic.
    Se spune ca secolul XXI va fi un secol al credintei sau nu va fi deloc si asta ma tem ca hotaram noi toti de aceea va rog din nou pe voi cei care aveti puterea sa faceti ceva impreuna cu istoricii verificati inceputurile crestinismului si descoperiti greselile istorice adevarate care au dus la scindarea lui asa cum Insusi Isus Hristos a avertizat ca se va intampla.
    E timpul sa ne spalam greselile si sa spalam greselile inaintasilor nostri sa se poata odihni in pace, si sa cautam solutii de compromis pentru a produce unitatea pe care suntem mai datori ca oricand sa o indeplinim si nu in ultimul rand sa devenim crestinismul puternic de alta data o alternativa la ceea ce se intampla pe pamant acum si de care vom fi raspunzatori pentru ca am fi putut face ceva si nu am facut.
    Nicolae Poteica Voinesti Covasna, 18 martie 2006.

  7. Marius spune:

    Cand s-a mai intamplat ca Pastele Crestin Ortodox si cel Catolic sa se celebreze la aceiasi data?

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *