Cardinalul Koch a vorbit despre dialogul dintre Bisericile Catolică şi Ortodoxă
10.06.2013, Lviv (Catholica) - Cardinalul Kurt Koch, care din 2010 conduce Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unităţii Creştinilor, a susţinut astăzi un discurs la Universitatea Catolică din Lviv, Ucraina, pe tema „Perspectivelor dialogului ecumenic dintre Bisericile Catolică şi Ortodoxă”, răspunzând apoi mai multor întrebări. Înainte de începerea discursului, informează serviciul de ştiri RISU, Episcopul Borys Gudziak a subliniat că „unitatea între urmaşii lui Cristos este o prioritate pentru mai multe programe implementare astăzi de Universitate, care are inclusiv un Institut pentru Studii Ecumenice”.
Oaspetele de la Vatican şi-a concentrat analiza pe fazele şi temele dialogului catolico-ortodox, subliniind meritele Papei Benedict al XVI-lea în dezvoltarea muncii Comisiei Mixte Internaţionale de Dialog Teologic între Biserica Catolică şi Bisericile Ortodoxe, care abordează acum unul dintre subiectele cheie din relaţiile ortodoxo-catolice, şi anume primatul Episcopului Romei. Cardinalul Koch a explicat că, „din punctul de vedere ortodox, Biserica este prezentă în fiecare Biserică locală care celebrează Euharistia, astfel că fiecare comunitate euharistică este o Biserică completă. În schimb, din punctul de vedere catolic, o comunitate euharistică separată nu este o Biserică completă. De aici, ca bază a Bisericii Catolice este unitatea comunităţilor euharistice separate, fiecare cu alta şi cu Episcopul Romei. Adică Biserica Catolică trăieşte în intersecţia reciprocă a Bisericilor locale într-o Biserică Universală.”
Cardinalul Koch a vorbit şi despre viitorii paşi în ecumenism, pe care ambele Biserici ar trebui să îi facă. De exemplu, a spus el, Biserica Catolică trebuie „să îşi întărească argumentul privitor la primatul Papei în viaţa şi activitatea Bisericii”, iar Biserica Ortodoxă trebuie „să îşi examineze serios aspectul ecleziologic prim, adică autocefalia Bisericilor naţionale şi înclinarea lor spre naţionalism”. Conform Cardinalului, „cel mai important lucru este să nu se piardă din vedere ţelul dialogului ecumenic dintre Bisericile Catolică şi Ortodoxă, care, cel puţin din perspectiva catolică, constă în refacerea comuniunii vizibile dintre Biserici”.
Nu-mi este suficient de clar ce vrea sa afirme urmatoatea propozitie: „De aici, ca bază a Bisericii Catolice este unitatea comunităţilor euharistice separate, fiecare cu alta şi cu Episcopul Romei.” Ca sa pot intelege mai usor va rog sa inlocuinti in explicatia pe care mi-o veti da expresia „comunitate euharistica” cu „Biserica”. In articol se spune mai intai ca o Biserica separata nu este o Biserica completa (cred ca e vorba de Bisericile si Comunitatile separate de Biserica Romei), apoi se spune ca baza Bisericii Catolice este unitatea Bisericilor separate (la care Biserici se refera?). La Bisericile locale, care fiind unite cu Episcopul Romei sunt unite si intre ele? Daca e asa de ce ambele Biserici (cea locala unita cu Episcopul Romei si cea autocefala) sunt numite „separate”?