In memoriam Dietrich Bonhoeffer
09.04.2015, Roma (Catholica) - „A fi creştin nu este o afacere de moment, ci necesită timp. […] Doar credinţa puţină ne poate învinge.” Sunt cuvinte şi gânduri ale teologului de religie evanghelică Dietrich Bonhoeffer, ucis în urmă cu 70 de ani, pe 9 aprilie 1945, în lagărul de concentrare nazist Flossenbürg, sub acuzaţia de a fi participat la o complot împotriva regimului condus de Adolf Hitler. Despre figura filosofului Bonhoeffer, Amedeo Lomonaco, de la Radio Vatican, a stat de vorbă cu Mons. Ignazio Sanna, teolog italian şi Arhiepiscop de Oristano.
„Teolog, creştin, contemporan. Sunt trei trăsăturile care descriu personalitatea acestui mare om al Bisericii. Mai ales teologia sa, întrucât a dat cu adevărat un impuls modului în care teologia este legată de viaţă, o teologie care interpretează într-adevăr dimensiunile existenţei creştine. Bonhoeffer a spus că ar trebui să trăim, creştineşte, ca şi cum Dumnezeu nu s-ar uita la noi în acest moment. Când Bonhoeffer vorbeşte despre un creştin matur se referă la capacitatea de a trăi în comuniune cu Dumnezeu. Maturitate creştină înseamnă să fii în măsură să trăieşti o legătură strânsă cu un Dumnezeu care îţi este intim sufleteşte, nu un Dumnezeu care ‘pune petice’ când se rupe câte ceva în viaţa noastră, după cum obişnuia să spună Bonhoeffer. Apoi, o altă trăsătură caracteristică este contemporaneitatea, Bonhoeffer propunându-ne ca ideal faptul de a-l face pe Isus contemporanul nostru.”
Despre viaţa creştină a teologului şi filosofului german, trăită până la martiriu, Arhiepiscopul de Oristano a readus în memorie momentul suprem, clipa morţii lui Dietrich Bonhoeffer: „Medicul care a asistat la execuţie a spus că [Bonhoeffer] aştepta în genunchi, cu extraordinară demnitate. Acest medic a spus că în numeroşii ani de exercitare a profesiunii nu mai văzuse niciodată un om care să se pregătească pentru momentul morţii cu o atât de mare decenţă interioară. Acest lucru demonstrează că avea o profundă viaţă interioară, o credinţă adâncă şi, în acel moment, o autentică credinţă în Înviere şi în Viaţa eternă.”
Teologul şi filosoful german, de la a cărui moarte se împlinesc pe 9 aprilie 2015 exact 70 de ani, avea convingerea că Biserica este chemată să devină parte a lumii, să împărtăşească luptele şi perplexităţile acesteia. „În concepţia sa, Biserica nu trebuia să se plaseze în opoziţie, ci să se implice în situaţia persoanelor. Consider că această modalitate este caracteristică Papei Francisc. Când spune ‘să nu stai la balcon’ [în sensul de a privi la o situaţie fără să intervii], se referă la o viziune similară cu cea a lui Bonhoeffer, şi anume de a ne implica şi de a ne lăsa implicaţi în viaţă, de a participa la suferinţa persoanelor. Ba chiar mai mult, Papa spune: ‘Mai bine o Biserică ce se mai împiedică uneori decât o Biserică ce rămâne închisă şi asfixiată în interiorul unor structuri, de teama de a nu greşi’.”
Întrebat despre influenţa gândirii lui Bonhoeffer asupra dialogului ecumenic, Arhiepiscopul de Oristano, intervievat de Radio Vatican, la 70 de ani de la moartea teologului şi filosofului german Dietrich Bonhoeffer, a spus: „Mi-aş dori să aibă o mare greutate pentru că de multe ori sfera în care ni se pare a fi dificil să facem un parcurs comun este cea cristologică. Dacă noi ne lăsăm inspiraţi în modalitatea de a vedea omul de persoana însăşi a lui Isus, aş spune că – din acest punct de vedere – este posibilă găsirea unui numitor comun pentru apărarea demnităţii persoanei umane. Dacă ţinem privirea fixată asupra lui Cristos şi mai puţin asupra structurilor şi a normelor de drept canonic, probabil, suntem în măsură să facem câţiva paşi în plus pentru aflarea motivaţiilor şi inspiraţiilor privind modalitatea de a păşi împreună.”