Pr. Ieronim Budulai: Sfântul Ieronim

31.10.2019, Iași (Catholica) - La Editura Sapientia din Iași a apărut recent cartea Sfântul Ieronim, scrisă de pr. Ieronim Budulai. Cartea apare în colecția „Viețile sfinților”, în formatul 14×20, are 222 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țara la prețul de 20 lei.
Este cunoscut faptul că autorul Scrisorii către Evrei se străduiește, de-a lungul întregului text, să amintească cititorilor de faptul că Dumnezeu a vorbit în multe rânduri și în multe feluri oamenilor prin profeți. E drept că revelația completă s-a realizat în persoana Fiului lui Dumnezeu, Isus Cristos, așa cum afirmă și autorul scrisorii menționate. Dar Dumnezeu continuă să vorbească și după moartea și învierea lui Isus. Și, dincolo de scrierile neotestamentare, Dumnezeu rânduiește cu multă grijă să existe transmițători ai mesajului său nu doar din calitatea de vorbitori, cât mai ales de trăitori ai cuvântului său. E vorba despre mărturia vieții acelor oameni care, pentru Dumnezeu, riscă totul, dau totul, se dau cu totul.
Sfântul Ieronim este un astfel de exemplu. Parcurgând paginile acestei cărți, se poate sorbi tocmai această dimensiune a unei vieți autentice, profund umană, riscată – din toate punctele de vedere – pentru Dumnezeu, mai ales după momentul de cotitură sau de convertire, am zice noi. Da, pentru că Sfântul Ieronim, înainte de a se da cu totul cauzei lui Dumnezeu, a fost un copil și un tânăr tipic acelora care proveneau din familii de condiție socială ridicată, cu tot ceea ce comportă acest lucru, așa cum o afirmă el printre rândurile scrierilor sale. Se pare însă că Dumnezeu, punând în Ieronim o sete de cultură nestăvilită, s-a folosit tocmai de această dorință de cunoaștere pentru a-l călăuzi spre El și spre ceea ce Ieronim a ajuns să însemne în istoria nu doar a Bisericii, ci și a culturii Europei, ba chiar a lumii.
Parcurgerea rândurilor acestei succinte biografii devine deseori o clară oglindă unde cititorul vede de foarte multe ori asemănări evidente, mai ales când e vorba de tendințe interioare ale fiecăruia, dar uneori chiar și în ceea ce privește atitudinile exteriorizate. Uimește oarecum contrastul des sesizat între finețea interioară a lui Ieronim și duritatea, „rudimentaritatea” atitudinilor sale față de o situație sau alta. Este vorba despre un contrast care cu siguranță vine din dorința nestăvilită de perfecțiune și de iubire a lui Dumnezeu, pe de o parte, și experimentarea slăbiciunii umane, fie la nivelul propriei persoane, fie – mai ales – în ce îi privește pe ceilalți, pe de altă parte. Inteligența ieșită din comun și ambiția de a cunoaște cât mai multe devin ingredientele clare ale traiectoriei vieții sale: traiectorie condiționată și de geloziile celor care l-au agasat, fie direct, fie indirect, și l-au provocat la decizii, și acestea adesea contrastante (de exemplu, plecarea în pustiu, provocată de intrigile și de calomniile romane, sau abandonarea aceluiași pustiu, din cauza celorlalți pustnici din zonă ori a disputelor doctrinare ale timpului).
Dar se pare că în toate acestea exista un plan, dincolo de toate: era planul lui Dumnezeu ca acest om să devină cel prin intermediul căruia Cuvântul lui Dumnezeu să ajungă la „vulg”, la toți. Încă nu există o traducere a Bibliei în lume care să fi „rezistat” atât de mult în timp și care să fi fost citită de atât de mulți oameni cum este Vulgata sfântului Ieronim. Ca să nu mai spunem cât de mult a influențat (uneori chiar a condiționat) teologia care s-a făcut plecând de la Vulgata. Iată, așadar, că Ieronim are toate caracteristicile unui profet pe care Dumnezeu l-a ales drept transmițător al cuvântului Său: un transmițător prin traducerea pe care a lăsat-o omenirii, dar mai ales prin viața sa – o viață unde, dincolo de păcatele și slăbiciunile tipic umane, strălucesc harul și roadele harului, așa cum o spune în repetate rânduri și Ieronim.
Fapt pentru care se potrivesc foarte bine cuvintele autorului aceleiași Scrisori către Evrei: „Amintiți-vă de conducătorii voștri care v-au învățat cuvântul lui Dumnezeu și, meditând împlinirea vieții lor, imitați credința lor”. Această carte tocmai acest lucru îl urmărește: să aducă în fața ochilor și inimii cititorului o viață plină de pasiune pentru Dumnezeu și pentru cuvântul său, un exemplu nu lipsit de căderi, de slăbiciuni, dar plin de generozitate, de dăruire, de abnegație: iar când există acestea, harul lui Dumnezeu este de ajuns (cf. 2Cor 12,9): dovadă că Ieronim este sfânt, a atins împlinirea vieții și deci a fost și este un „purtător de Dumnezeu”, un nume sfânt, așa cum și sugerează etimologia numelui pe care l-a purtat. Adică îl are pe Dumnezeu și, mai ales, Dumnezeu îl are pe el. Cine sau ce poate aduce mai multă bucurie, fericire și împlinire a vieții? (prezentare semnată de pr. Eduard Patrașcu și pr. Alois Bulai)