Cardinalul Kasper foarte îngrijorat de „Calea sinodală” a Bisericii germane
14.06.2021, Passau (Catholica) - Un teolog influent considerat a fi apropiat de Papa Francisc a spus că este „foarte îngrijorat” de controversatul „proces sinodal” al Bisericii Catolice Germane. Cardinalul Walter Kasper a declarat într-un interviu din 8 iunie pentru Passauer Bistumsblatt că speră că rugăciunile catolicilor credincioși ar putea servi drept remediu. Cardinalul german în vârstă de 88 de ani a spus: „Nu am renunțat încă la speranța că rugăciunile multor credincioși catolici vor ajuta la direcționarea Căii sinodale din Germania pe albia catolică”.
Calea sinodală este un proces pe mai mulți ani, care reunește Episcopii și laicii pentru a discuta patru subiecte principale: modul în care se exercită puterea în Biserică, morala sexuală, preoția și rolul femeilor. Episcopii germani au spus inițial că procesul se va încheia cu o serie de concluzii „obligatorii” – provocând îngrijorare în Vatican că deciziile ar putea contesta învățătura și disciplina Bisericii. Cardinalul Kasper a declarat săptămânalului Diecezei de Passau, în sud-estul Germaniei, că organizatorii Căii sinodale ar fi trebuit să acorde o atenție mai mare scrisorii Papei Francisc din 2019 către Biserica Germană. În scrisoare, Papa îi avertiza pe catolicii germani să nu cedeze unei „tentații” anume. El scria: „La baza acestei tentații, există convingerea că cel mai bun răspuns la numeroasele probleme și neajunsuri care există este să reorganizăm lucrurile, să le schimbăm și să le punem la loc pentru a aduce ordine și a face viața eclezială mai ușoară prin adaptarea la logica actuală sau la cea a unui anumit grup.”
Cardinalul Kasper a întrebat: „De ce Calea sinodală nu a luat scrisoarea Papei Francisc mai în serios și, așa cum se cuvine unui Sinod, nu a luat în considerare întrebările critice în lumina Evangheliei?” Cardinalul, care a ocupat funcția de președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor din 2001 până în 2010, a comentat, de asemenea, prezența Căii sinodale în presă. „Cu adevărat nu oferă o imagine publică bună”, a spus el. „Sunt foarte îngrijorat, dar sunt precaut cu privire la o judecată finală generală.” CNA Deutsch a raportat că prelatul a menționat că vocile și grupurile individuale puternice au dominat discuția publică. „La început, ar fi fost bine să fie lăsate diferitele opinii să își spună cuvântul fără filtrare. Dar este dincolo de imaginația mea că cereri precum abolirea celibatului și hirotonirea femeilor întru preoție ar putea strânge în cele din urmă majoritatea de două-treimi în Conferința Episcopilor sau consensul Bisericii universale”, a spus el.
Cardinalul a criticat nu numai conținutul Căii sinodale, ci și structura acesteia, argumentând că a fost împiedicată de un „defect de naștere”. El a spus că procesul a pornit strâmb. „Nu este nici un Sinod, nici un simplu proces dialogal”, a comentat el. „Inițial este procesul dialogal, apoi Conferința Episcopală are cuvântul și, în cele din urmă, în ceea ce privește cerințele Bisericii universale, este rândul Papei. Mai mult decât atât, fiecare Episcop este liber să accepte tot ceea ce consideră potrivit în Episcopia sa. Având în vedere dezacordul evident dintre Episcopii germani, este dificil să ne imaginăm cum toate acestea pot fi aduse la un numitor comun.” Teologul, care a slujit ca Episcop al Rottenburg-Stuttgart din 1989 până în 1999, a spus că reînnoirea nu poate veni decât dintr-o creștere interioară în credință, speranță și iubire. În interviu, Cardinalul Kasper a susținut, de asemenea, că există o problemă serioasă cu cateheza în Biserica Germană. „Când văd ce se întâmplă în parohiile romane și în Statele Unite și în condiții complet diferite în Africa, unde are loc cateheză, înțeleg că suntem o zonă de dezastru catehetic”, a spus el.
„Nu mă refer la instruirea religioasă în școli, care, având în vedere condițiile școlare de astăzi, de obicei nu poate fi considerată cateheză. Mă refer la cateheza în parohie, cu ocazia Botezului, a Primei Spovezi, a Primei Împărtășanii și a Mirului, a pregătirii pentru Căsătorie, și la cateheza familială. În locurile în care acest lucru se face bine, tinerii, familiile tinere cu copii, care pot fi adesea numărați pe degetele de la o mână în Germania, se regăsesc la slujbele de duminică.” Comentând invitația recentă a Vaticanului către toate Diecezele catolice de a participa la viitorul Sinod despre sinodalitate, Cardinalul Kasper a subliniat că nu se poate „reinventa Biserica”, ci mai degrabă trebuie contribuit la reînnoirea ei în Duhul Sfânt. A spus: „Sinoadele nu sunt un parlament, nici o ‘fabrică de hârtie’ care întocmește documente lungi pe care aproape nimeni nu le citește mai apoi, nici un regiment bisericesc care spune unde să se meargă. Sinoadele sunt adunări în care, în situații de criză, Episcopul, preoții săi și credincioșii se confruntă împreună cu semnele vremurilor, se uită la Evanghelie și ascultă ce spune Duhul Sfânt adunării în rugăciune.” Prelatul a adăugat: „Dacă – așa cum a formulat Conciliul Vatican II – apare o ‘armonie unică’ între lideri și credincioși, atunci acesta este un semn al Duhului Sfânt că suntem pe calea cea bună”.
Nu vad de ce abolirea celibatului obligatoriu pentru preoti ar fi asa un dezastru. Acesta nu are baza biblica si nu a existat in primele 700 de ani de crestinism. Cu preotia femeilor nu sunt de acord pentru ca nu are baza biblica, iar Cristos nu a ales apostoli femei. Ele au un rol foarte important in viata, familie si Biserica dar nu in preotie. Unele lucruri chiar trebuie schimbate in Biserica iar altele nu. Sa nu uite nimeni, indiferent de rang, ca nu exista Biserica compusa numai din clerici, ci in primul rand din credinciosi.