Un document nou asupra rolului congregaţiilor în educaţie
19.11.2002, Vatican (ZENIT) - Cardinalul Zenon Grocholewski, prefectul Congregaţiei pentru Educaţie Catolică, Mons. Giuseppe Pittau, SJ, secretar, şi M. Antonia Colombo, superioară generală a Fiicelor Mariei Ajutorului, au prezentat în această dimineaţă în sala de presă a Sfântului Scaun, un document nou al acestei congregaţii, intitulat: „Persoanele consacrate şi misiunea lor în şcoală. Reflecţii şi orientări”.
Cardinalul Grocholewski, prezentând documentul, a afirmat că scopul acestuia este de „a servi la stimularea persoanelor consacrate pentru ca, în circumstanţele actuale, în faţa diminuării numărului vocaţiilor, în faţa tentaţiei de a abandona slujirea educativă, şi în faţa complexităţii lumii educaţiei şi a şcolii, să fie conştiente de măreţia misiunii educative”.
Misiunea persoanelor consacrate în acest domeniu, afirmă documentul, constă în „a da motivaţii de viaţă şi de speranţă noilor generaţii, cu o cunoaştere şi o cultură elaborate în mod critic, întemeiate pe o concepţie a persoanei şi a vieţii inspirată de valorile evanghelice” (n. 84).
Card. Grocholewski a constatat că „persoanele consacrate aduc o contribuţie esenţială prin angajarea în acţiunea educativă şi şcolară în dimensiune verticală, adică în deschiderea spre Dumnezeu, precum şi în dimensiune orizontală, adică educarea la a trăi împreună în mod responsabil”.
Cardinalul polonez, expunând conţinutul documentului – împărţit într-o introducere, două capitole şi o încheiere -, a asigurat că persoanele consacrate, „prin sfaturile evanghelice [sărăcie, curăţie şi ascultare] şi experienţa vieţii comunitare, sunt martori ai unei angajări depline şi definitive, ai unui răspuns de iubire faţă de Cristos, învăţător şi Domn, care îi deschide spre dăruirea de sine faţă de ceilalţi”.
Cardinalul a amintit că instituţiile şcolare ale Bisericii sunt în număr de peste 250.000, cu 42 de milioane de elevi. Citând date ale Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură (UNESCO) a constatat că există 135 de milioane de copii între 6 şi 11 ani neşcolarizaţi şi mai bine de 280 de milioane de copii şi tineri analfabeţi sau cu un nivel de şcolarizare scăzut.
Persoanele consacrate, a mai spus Cardinalul Grocholewski, trebuie să aducă o contribuţie hotărâtoare în contextul şcolar actual, în care se poate constatat, în mod deosebit în ţările occidentale, că profesorii „se simt nemotivaţi”. Un alt semnal „foarte îngrijorător”, a adăugat cardinalul, este „creşterea violenţei în şcoală şi între adolescenţi, precum şi dificultatea în care se află familiile, primii responsabili de educarea copiilor”.
Arhiepiscopul Giuseppe Pittau, S.J., secretarul Congregaţiei pentru Educaţie Catolică, a afirmat că nu există statistici precise referitoare la numărul de persoane consacrate care predau în şcolile catolice din lume, dar că după Conciliul Vatican II s-a înregistrat o puternică scădere a numărului acestora.
Ca exemplu a citat Statele Unite, unde în 1970, 51% din educatorii din şcolile catolice erau preoţi sau persoane religioase, în timp ce în anul 2000 procentul acestora era doar de 7,5%. „Acest exemplu reprezintă doar o ţară, însă probabil este o descriere tipică a situaţiei în cea mai mare parte din ţările din lumea occidentală şi în multe altele”, a afirmat arhiepiscopul.
M. Antonia Colombo, superioara generală a Fiicelor Mariei Ajutorului, a descris angajarea educativă ca pe „un drum de sfinţenie, exigenţă de dreptate şi de solidaritate, îndeosebi faţă de tinerii cei mai săraci”. „Prin prezenţa lor – a adăugat M. Colombo -, persoanele consacrate constituie o invitaţie tacită, însă eficace, la a-şi pune întrebări despre Dumnezeu, despre misterul vieţii”. Predarea religiei în şcoală „se situează ca o propunere culturală pentru toţi, indiferent de credinţa profesată”.