În Ţara Sfântă catolicii adoptă data ortodocşilor pentru Paşte

8 răspunsuri

  1. George spune:

    De o viata astept sarbatorirea Pastilor la aceeasi data! Suntem in familie si romano-catolici, si greco-catolici, si ortodocsi! Speram ca cei cu putere de decizie sa ia mult asteptata de toata lumea decizie sa simtim ca suntem uniti!!

  2. Ioan Moisin spune:

    MIŞCAREA ECUMENICĂ ROMÂNĂ PENTRU UNITATEA PASCALĂ.

    (MIŞCAREA A FOST MENŢIONATĂ FAVORABIL LA RADIO VATICAN).

    „Domnul Ioan Moisin:
    Doamnelor şi domnilor,

    Pentru că suntem în perioada sărbătoririi Sfintelor Paşti, vă spun mai întâi „Hristos a înviat!”
    Voi da citire apelului Mişcării Ecumenice Române pentru unitate pascală.
    Din iniţiativa unui grup de credincioşi ortodocşi şi greco-catolici, la data de 3 aprilie 1994 a luat fiinţă Mişcarea Ecumenică Română pentru unitatea pascală, care-şi propune mobilizarea tuturor creştinilor în vederea sensibilizării ierarhilor bisericilor creştine pentru a hotărî în spirit
    ecumenic serbarea unitară a Sfintelor Paşti. După cum este cunoscut, în prezent, creştinătatea este divizată în privinţa prăznuirii Sfintelor Paşti. Creştinii ortodocşi şi greco-catolici serbează Paştele după stilul vechi, conform calendarului iulian, pe când creştinii romano-catolici şi
    protestanţii după stilul nou, conform calendarului gregorian. Fixarea datelor de serbare a Paştilor, atât după stilul vechi, cât şi după cel nou, se face la baza hotărârilor Sinodului I ecumenic de la Niceea, din anul 325, care a stabilit pentru toată creştinătatea următoarele reguli:
    1.Toţi creştinii vor prăznui Paştele numai duminica.
    2. Duminica de prăznuire va fi aceea care urmează după prima lună plină care apare după echinocţiul de primăvară – 21 martie.
    3. Dacă această duminică va coincide cu luna plină de primăvară, când evreii îşi serbează Paştele, atunci Paştele creştine vor fi prăznuite în duminica următoare.
    Prin imperfecţiunile sale, calendarul iulian, care a stat la iniţiala bază a stabilirii zilelor de serbare a Paştilor, generează erori de datare, concretizate în producerea unei întârzieri de o zi faţă de data astronomică reală, la scurgerea unui număr de 128 de ani, întârziere care în secolul
    nostru a ajuns să fie de 13 zile. Pentru eliminarea inconvenientelor calendarului iulian, în secolul al XVI-lea, anul 1582, când întârzierea menţionată a ajuns la 10 zile, în Apus s-a înfăptuit reforma calendaristică gregoriană, cunoscută sub numele de „stil nou”. Din acel moment, Apusul a început să fixeze sărbătorile religioase după calendarul gregorian, stil nou, pe când Răsăritul, neadoptând noul calendar, a continuat să fixeze serbările religioase după stilul vechi, calendarul iulian.
    În anul 1923, bisericile ortodoxe au hotărât, la Conferinţa de la Constantinopol, să-şi îndrepte calendarul. Totuşi, Biserica rusă – Patriarhia Moscovei, Biserica Sârbă – Patriarhia de Belgrad şi Patriarhia Ierusalimului nu au dat curs acestei decizii, utilizând până astăzi calendarul iulian, stil
    vechi. Din acest motiv, în cadrul ortodoxiei s-a convenit că atât bisericile care au adoptat stil nou, cât şi cele care au rămas la stilul vechi să sărbătorească cel puţin Paştele în mod unitar, şi nume după stilul vechi, deci după datele eronate care rezultă din folosirea calendarului neîndreptat
    iulian.
    Aceasta este explicaţia faptului că Biserica Ortodoxă Română, care a trecut la stilul nou încă din anul 1924, prăznuieşte Sfintele Paşti după stilul vechi, iar Crăciunul şi celelalte sărbători după stilul nou. Din considerentele de unitate naţională şi de rit religios, Biserica Greco-Catolică
    Română şi-a fixat în acelaşi mod sărbătorile.
    În vederea înlăturării acestor anomalii, facem apel de conştiinţă către toţi creştinii pentru sprijinirea acţiunii de unificare a serbării Sfintelor Paşti în conformitate cu exigenţele calendarului îndreptat. Deoarece hotărârea serbării la aceeaşi dată a Sfintelor Paşti poate fi luată numai de
    conducerile reunite ale bisericilor, acţiunea noastră îşi propune strângerea de semnături din partea tuturor creştinilor, care vor fi înaintate forurilor ierarhice superioare ale bisericilor în vederea iniţierii, cât mai curând posibil, în spirit de înţelegere ecumenică, a dialogului necesar rezolvării
    acestei probleme atât de importante.
    Suntem convinşi că prin această mişcare venim în întâmpinarea dorinţei sincere a credincioşilor creştini de a ajunge ziua prăznuirii împreună a Sfintelor Paşti, astfel încât, dincolo de deosebirile confesionale, cel puţin marele eveniment al învierii Domnului nostru Isus Cristos, care stă la temelia creştinismului, să nu mai fie prilej de discuţii şi dezbinare, ci ocazie de înţelegere şi unitate creştină, spre mai marea mărire a lui Dumnezeu.
    Pentru susţinerea acestei mişcări, ne adresăm tuturor instituţiilor religioase culturale şi sociale, precum şi mass-media din ţară şi străinătate.
    Aşa să ne ajute Dumnezeu!
    Menţionez faptul că în anul 2000, printr-o fericită coincidenţă, atât Vestul, cât şi Estul vor sărbători Paştele în aceeaşi zi.

    Vă mulţumesc. (Aplauze).

    („MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI”, PARTEA a II-a. Nr. 60, 23 aprilie 1999, p. 20).DECLARATIE IN SENATUL ROMANIEI

    IOAN MOISIN – INITIATORUL SI COORDONATORUL MISCARII ECUMENICE ROMANE PENTRU UNITATE PASCALA.

  3. George spune:

    Asa ar trebui sa fie si la noi. Daca ortodocsii sunt majoritari, noi catolicii, ar trebui sa celebram Pastele cu ortodocsii.

  4. Marin spune:

    Vreau sa va spun ca si familia mea sarbatoreste Invierea Domnului de doua ori. Ca tinar am locuit in Cluj, oras cu o populatie romana si maghiara. Am trait si sarbatorit impreuna si Sf Pasti dupa ritul catolic cit si dupa cel ortodox. Noi romanii nu puteam sa nu sarbatorim din moment ce vecini nostri sarbatoreau iar vecini nostri nu puteau sa nu sarbatoreasca din moment ce noi sarbatoream. Dupa 90 am parasit Romania si aici unde traiesc este o tara catolica si din aceleasi motive sarbatoresc de doua ori. Nu este rau sa sarbatoresti de doua ori, rau este sa nu le sarbatorim niciodata. Sa nu uitam ca, chiar daca suntem despartiti in cele doua rituri (catolic si ortodox) suntem uniti prin puterea Sf Duh si impreuna formam Biserica lui Cristos fiul Tatalui. Nu exista nici un motiv sa nu ne avem ca frati si sa nu ne iubim.

  5. Dana spune:

    De regula, Pastele catolic pica cu o saptamana inaintea celui ortodox, cand noi sarbatorim Floriile si de aceea atmosfera e festiva pentru toti. Mie, ca ortodox, mi se pare normal sa ramanem la randuiala noastra, iar Pastele sa fie asa cum s-a fixat la Niceea, adica calculat dupa miscarea soarelui si a lunii, iar celelalte dupa miscarea soarelui (calendarul iulian indreptat).

  6. Binar spune:

    Sunt anumite criterii dupa care se alege data Pastelui catolic. Faptul ca ortodocsii sunt majoritari nu-i un motiv pentu a schimba data Pastelui catolic.

  7. Mihaela spune:

    Nu este o dovada de iubire faptul de a dori o singura data pentru Pastele crestin ci este o datorie mai mult decat sfanta, o obligatie sfanta si datorie.

  8. Trifan Florentina spune:

    Fratilor, ce tot atata dezbinare in lume? Atatea dezbateri pe tema datei caderii Pastelui… parerea mea este ca Sf. Inviere a Domnului nostru Iisus Hristos ar trebui sarbatorita dupa aceeasi data care o sarbatoreau stramosii nostrii de dupa Hristos… datorita inteligentei omului cu modificarile lui o sa ne autodistrugem. Asta e cruda realitate! Omul prin presupusa lui inteligenta face cercetari vrand sa modifice multe lucruri lasate de stramosii nostrii vrand sa arate ca sunt cu mult mai avansati si mai cunoscatori… nu! Lasa-ti fratilor asa cum a fost odata lasat de catre stramosi data Sf Pasti… asta e realitatea… prin aceste modificari dam dovada de lipsa de respect fata de ceea ce s-a intamplat candva! Sper sa se ia decizia corecta in privinta acestui lucru! Pana la urma toti suntem crestini, ne uneste sacrificiul Domnului!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *